Arkanoid tok Breakout-konseptet til nye høyder

Podcasten cd SPILL har kost seg med blokkeknuseren fra 1986.

Arkanoid er nok et spill mange har kjennskap til. Det dukket først opp i arkadehallene i 1986, men havnet raskt på det aller meste av hjemmeplattformer. Podcasten cd SPILL har tatt en titt på MS-DOS-versjonen, og deres konklusjon er at den holder mål den dag i dag.

Slik ser spillet ut på DOS.
Slik ser spillet ut på DOS.

Sprett ballen, knus brikkene

Grunnkonseptet i Arkanoid er det samme som i Ataris populære syttitallsspill, Breakout. Målet for hvert brett er å fjerne alle brikkene, ved hjelp av en ball. Du kan ikke kontrollere ballen direkte, men styrer i stedet en slags plate i bunnen av skjermen som ballen kan sprette i.

Arkanoid tar imidlertid konseptet videre, ved å legge til rikelig med ekstra elementer. Når du knuser brikker kan du få ulike bonuser, og du må også forholde deg til fiender som flyr rundt på skjermen og skaper trøbbel. Resultatet er et mye mer omfattende og interessant spill enn inspirasjonskilden, og det ble også en temmelig stor suksess på åttitallet.

Hør alt om spillet her:

Funfact: Utvikleren av PC-versjonen var Novalogic, som du kanskje kjenner bedre fra spill som Comanche: Maximum Overkill og Delta Force. Hvis du liker konseptet i Arkanoid, kan det jo godt tenkes du vil ha sansen for DX-Ball 2, som ble relansert i jubileumsutgave for ikke så voldsomt lenge siden.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.