Savner du Sierras gamle tekst- og grafikkeventyr?

Cascadia Quest moderniserer formatet, men er tro mot inspirasjonskildene.

Etter å hørt to ferske podcastepisoder om Sierras tekst-/grafikkeventyr Police Quest skjønner jeg at jeg sannsynligvis er i en minoritet når jeg sier at jeg savner eventyrspill med tekstbasert grensesnitt. Jeg savner disse systemenes fleksibilitet, og den følelsen av eierskap jeg fikk til løsningen da jeg ba spillet om å gjøre noe veldig spesifikt, og faktisk fikk den responsen jeg ønsket.

Cascadia Quest moderniserer klassiske konsepter.
Cascadia Quest moderniserer klassiske konsepter.

Nå skal det selvsagt sies at akkurat Police Quest ikke er verdens beste eksempel på styrkene til denne type grensesnitt, takket være en kombinasjon av tekniske begrensninger, utviklernes bruk av spesifikke kommandoer som en manualbasert kopibeskyttelse, og det faktum at spillet ikke pauses mens man skriver samtidig som det har mange situasjoner der man må handle raskt.

Da er Sierras neste generasjon med tekst-/grafikk-eventyr langt bedre, med Quest for Glory: So You Want to be a Hero som et godt eksempel på et spill der grensesnittet faktisk er en klar styrke.

Cascadia Quest er et nytt eventyrspill inspirert av nettopp denne generasjonen med Sierra-eventyr. I likhet med disse lar det deg skrive inn kommandoer ved hjelp av tastaturet, og forhåpentligvis se at de resulterer i noe fornuftig i det grafiske skjermbildet.

Modernisering av konseptet

Spillet prøver imidlertid å være ekstra brukervennlig, ved at det i likhet med mobiltelefonen din gjetter seg til hva du har tenkt å skrive. Dette systemet er kontekst-sensitivt, og inkluderer autokorreksjon av skriveleifer. Og du kan, selvsagt, skru det av.

Grafikken er inspirert av EGA-modus.
Grafikken er inspirert av EGA-modus.

Grafikken i Cascadia Quest er også inspirert av samme spillgenerasjon, hvilket betyr at det er de 16 EGA-fargene som gjelder. Men som du ser, er det langt flere farger i skjermbildene enn 16. Dette er fordi Sierra (og andre utviklere) brukte sjakkbrettaktige mønstre der de kombinerte to farger («dithering»), for å skape illusjonen av en tredje farge.

Dette spillet hopper rett og slett bare over denne prosessen, og bruker en utvidet fargepallett på 136 farger. Skjermoppløsningen er 356×200, altså en slags bredskjerm-versjon av gamle 320×200. Man kan også aktivere CRT-filter om man ønsker det.

Ellers loves vi at spillet dropper Sierras tvilsomme gåtedesign der man kunne ende opp i situasjoner der det ikke var mulig å vinne, og at selv om det ikke nøler med å drepe det har det autolagring så de «morsomme» dødssekvensene slipper å følges av hårtap i frustrasjon over at sist gang du lagret var for en halvtime siden.

Det er en stund siden Cascadia Quest ble annonsert (da under tittelen Cascade Quest), men nå ser det endelig ut til å nærme seg ferdigstillelse, og utvikler Phil Fortier har lagt inn en Steam-side.

En kommentar om “Savner du Sierras gamle tekst- og grafikkeventyr?”

  1. Det kan nevnes at Ken Williams kom innom en retrospill-gruppe på facebook her om dagen. Der ville han melde fra om at han har skrevet en bok under korona-pandemien som omhandler historien til Sierra. Spennende for entusiastene! Kan bestilles på http://www.kensbook.com

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.