Spillhistorikere har brukt flere måneder på å blant annet rekonstruere kuttet innhold fra klassikeren.
For en liten stund siden skrev vi at skaperen av The Secret of Monkey Island feiret spillets 30-årsdag. Offisielt ser spillets bursdag ut til å være i dag, og i den forbindelse har det dukket opp en ganske kul nyhet, via organisasjonen The Video Game History Foundation.
De har nemlig startet et nytt prosjekt som de kaller The Video Game Source Project, der de prøver å lagre og studere kildekode og annet materiale fra klassiske spill. Det første spillet de virkelig har fokusert på er The Secret of Monkey Island (og oppfølgeren Monkey Island 2), der de har vært heldige nok til å få tilgang på rikelig med materiale fra utviklingen.
Som resultat har de blant annet kunnet rekonstruere rom og sekvenser som endte opp med å bli kuttet fra den endelige versjonen av spillet, inkludert dette gufne stedet:
Den 30. oktober får de med seg spillskaper Ron Gilbert selv, for å gå gjennom materialet og vise det frem for første gang. For å få tilgang på det livestrømmede eventet må vi punge ut ti dollar (der inntektene går til organisasjonen, som er non-profit), men det meste av informasjon og bildemateriale kommer helt sikkert til å bli tilgjengelig på ulike måter etterpå.
Du kan lese mer om The Secret of Monkey Island i vårt store tilbakeblikk.