Bionic Commando Rearmed skulle egentlig bare være en reklame

Men endte opp med å overgå spillet det skulle skape oppmerksomhet for. Podcasten Spæll har snakket med utvikler Simon Viklund.

I denne ukens podcast tar Spæll for seg det de mener kan være den beste nyversjonen av et spill noensinne, nemlig Bionic Commando Rearmed. I den forbindelse har de fått fatt i Simon Viklund fra det svenske utviklerstudioet Grin, som var både «director» og komponist på spillet.

Han forteller om utviklingen og tankene bak de ulike valgene som ble tatt, samt forholdet mellom Grin og Capcom. Det blir også rikelig med nostalgi, og snakk om kjærligheten til det klassiske Bionic Commando-spillet.

Bionic Commando Rearmed kom i 2008 via digital distribusjon.
Bionic Commando Rearmed kom i 2008 via digital distribusjon.

Klassiker fra åttitallet

Originale Bionic Commando kom altså til arkadehallene i 1987, før det ble sluppet i ulike utgaver til det aller meste av hjemmeplattformer på den tiden. NES-versjonen var ikke spesielt trofast mot arkadeversjonen (i motsetning til for eksempel Amiga-versjonen), men den regnes som et svært godt spill i seg selv, og det var denne versjonen Bionic Commando Rearmed var basert på.

Rearmed tok brettene fra NES-utgaven og ga dem ny dybde og detaljrikdom, samt ga spillfiguren flere egenskaper og gjorde «bossene» mer interessante. Dessuten inkluderte denne versjonen blant annet samarbeidsspill. Uheldigvis er den ikke så lett å få tak i lenger (og Steam-versjonen sliter litt på Windows 10). Men vi får håpe Capcom retter opp i de sakene snart.

I mellomtiden er altså ukens Spæll å finne her (for ordens skyld er det Adrian fra Spæll og Ralf fra Sidelinja som leder podcasten denne gangen):

Her kan du forøvrig høre tittelmusikken, som får mye skryt i episoden:

Du finner flere episoder av Spæll på Podbean, og det er mulig å følge dem på Facebook, Instagram og Twitter.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.