Demoscene-arrangementet Revision gikk via nettet på grunn av Covid. Helt til Twitch satte en stopper for moroa.
Demoscenen har en lang og rik historie, og både den finske og tyske demoscenen har blitt tatt opp på UNESCOs liste over verdensarv. Det største rene demoscene-arrangementet finner sted nettopp i Tyskland, og er et årlig demobonanza som heter Revision. I år (som i fjor) tvang smittesituasjonen arrangementet til å gå heldigitalt, og strømmingen foregikk via Twitch.
Uheldigvis er det ikke alltid kunst og kultur spiller på lag med hva digitale plattformer som Twitch oppfatter som akseptabelt. Hva det faktisk var de reagerte på er fortsatt ukjent, men uten forvarsel ble hele strømmen tatt ned midt i en av de mest populære konkurransene.
I ettertid ryktes det at det var et glimt av noen mannlige rumpeballer som ble for hard kost for strømmetjenesten, men Twitch har ikke kommentert saken verken offentlig eller (som vi vet) overfor Revision-arrangørene (som har lagt tusenvis av timer med frivillig arbeid i prosjektet).
Hackerne ordnet opp
Heldigvis er demoscenen en del av hackerkulturen, og hackere er som kjent ganske flinke til å ordne ting selv. Så det tok faktisk ikke lang tid før tyske Chaos Computer Club hadde skapt sin egen strømmeplattform for å redde årets Revision-arrangement. Dermed kunne resten av arrangementet gå av stabelen sånn omtrent som planlagt.
Om du ikke kjenner til demoscenen fra før, er det altså en undergrunnskultur der man skaper digital kunst, ofte med utgangspunkt i programmering (men man må jo selvsagt ha både grafikk og musikk i tillegg). Demoscenen vokste frem fra crackermiljøet på plattformer som Commodore 64, og handler ofte om å tøye grenser for hva som er mulig innenfor ulike begrensninger.
Demoer kan ofte minne om musikkvideoer eller animasjonsfilmer, men er vanligvis sentrert rundt visuelle effekter som kjører i sanntid. Her er ti klassiske demoer fra nittitallet.
Sjekk disse demoene!
I og med at vi først snakker om Revision, må vi nesten ta for oss noen av demoene som ble sluppet på arrangementet. Vi kan jo starte med vinneren av PC-konkurransen. Arcade fra Spectrals er en herlig tributt til klassiske arkadespill:
Andreplassen gikk til fraktaltunge A New World fra Peisik og ____blnk:
Siden vi allerede har snakket om demoer som kunst, passer det å ta med tredjeplassen fra PC-konkurransen også. Den heter There, og kommer fra Still:
Amiga er en klassisk demoscene-plattform, og vinneren av Amiga-konkurransen er også noe for seg selv. Merk at The Martini Effect fra Flex krever en heftig oppgradert maskin for å kjøre:
Andreplassen i Amiga-konkurransen er Fisherhawk Dr., fra ringrevene i Melon. Den kjører på en Amiga 500 med 1 MB RAM:
I gamle dager var konsoller lukkede plattformer, så de var generelt ikke representert i demoscenen. Men nå er jo alt mye lettere, og vinneren av «oldschool demo»-konkurransen viser hva man kan få til på en SNES (uten å bruke Super FX). Den heter D-Zero, og kommer fra Desire:
Andreplassen i denne kategorien er for Amstrad CPC. Her er Can Robots Take Control? fra benediction og Arkos:
Tilbake på PC hopper vi over i 64k-kategorien. Her er det om å gjøre å presse så mye greier inn i totalt 64 kilobytes (altså like mye plass som i minnet til en Commodore 64) som mulig. Og som den imponerende førsteplassen – Clean Slate fra Conspiracy – viser, kan man få plass til temmelig mye:
Alt det du ser og hører der er altså lagret på 64 kilobytes. Heftig, ikke sant? Faktisk syntes jeg andreplassen, deus cervidae fra nuance, er enda litt heftigere (spesielt med tanke på effekter). Ta en titt:
Jeg syntes faktisk også vi må ta med tredjeplassvinneren, Condition fra FMS_Cat, som er laget i WebGL:
Det var altså 64 kilobytes. Hva med åtte? Her er vinneren av den konkurransen, Alcanoid fra Alcatraz. På samme måte som vinneren av demokonkurransen, er det klassiske spill som er temaet her:
Temmelig imponerende, men det går også an å lage demoer i 4 kilobytes. Vinneren av 4kb-konkurransen var Ephemeral fra LJ og Puryx, og det er jo ganske absurd hva de får til her (det sier seg kanskje selv, men i disse produksjonene er det meste av det du ser og hører datagenerert, så de klare synth-lydene er naturligvis ikke samples):
Og bare for å gå helt amok hva størrelse angår: Det er også en kategori for 256 bytes(!). Her er vinneren, Lightcrypt fra Alcatraz:
Nå skal det sies at PC-utviklerne har en del moderne systemer (shadere og slikt) som hjelper dem en god del. Det har man ikke på eldre plattformer. Her kan du se hva Loonies og Logicoma fikk til på Commodore Plus/4. Phosphorizer vant «oldschool 4k»-kategorien:
Andreplassen i den kategorien gikk til Delightful Attributes fra darklite og Offence, som kjører på en ZX Spectrum (og vel viser at ZX Spectrum er et par hakk mer kapabel enn Plus/4):
Dette er langt fra alle de imponerende demoene og andre produksjonene fra årets messe, som altså kom i mål på tross av Twitch, og du finner resten på nettstedet Pouet. Der finner du også nedlastingslenker, så du kan kjøre greiene på din egen maskin (og dobbeltsjekke filstørrelser og slikt, om du vil det).
Hah, satt og fulgte med på PC 64K kompoen da strømmen plutselig ble borte. Satt og prøvde å reloade uten at det hjalp. En rask kikk på demoscenens discord avslørte hva som hadde skjedd, ikke bare ble strømmen tatt ned men Revisioon kontoen ble sørenmeg bannet. Og det er en Twitch partner-konto.
Der og da så snakket folk om tre muligheter som forårsaket det: det tilfellet av mannlige rumpeballer som du nevnte, noen sekunder med pupp eller litt kopibeskyttet musikk. Alle tre tilfellene forekom i den foregående video/animasjons konkurransen, jeg så ikke på den selv men dette var visstnok av svært liten alvorlighetsgrad ifølge andre som så på. Og så tar de bare og stenger en Twitch Partner konto sånn uten videre. Uten kommentar. Helt sprøtt.
Imponerende at dette ble løst og strømmen var oppe igjen hos Chaos Computer Club bare en drøy halvtime etter det skjedde. Godt jobba.