Musikk-krøll i klassiske spill

Det er noe merkelig med tittelmelodien til Black Crypt.

I Black Crypt-tilbakeblikket nevnte jeg at tittellåta kanskje ikke har tålt tidens tann særlig godt. Men den var ganske ikonisk i sin tid, og er en låt jeg alltid har husket godt. Den passet dessuten godt til den dystre atmosfæren i spillet. Men den kanskje virkelige grunnen til at jeg alltid har husket den er at helt siden første gang jeg hørte den har det vært noe som skurret. Prøv å høre på den, den varer bare halvannet minutt:

Hva skjer med trommene?

Merket du at det var et eller annet galt med trommene der? Som om trommisen ikke helt hang med? Det har ihvertfall jeg ment, helt siden første gang jeg hørte den. Jeg har dessuten nok erfaring med musikkprogrammet ProTracker til å ha en sterk mistanke om hva grunnen er, og har tenkt at en vakker dag skal jeg til bunns i det der. Etter at jeg dykka ned i spillet så passet det jo. Jeg fikk tak i lydfilen, og det viste seg at den var ikke i filformatet .mod som ProTracker bruker, men en .med fil. Disse hører til et annet musikkprogram, OctaMED, som på de fleste måter er ganske likt ProTracker. OctaMED til Amiga er nå gratis for lengst, og lett tilgjengelig på Aminet.

Klassisk «dungeon crawler».
Black Crypt er en klassisk «dungeon crawler».

Dermed fikk jeg åpnet fila til slutt. Jeg tok en kikk på trommesamplet, og mistanken min viste seg å stemme. Det er en brøkdel av et sekund med stillhet i starten av lydfilen, som gjør at trommeslaget alltid vil komme de millisekundene for sent.

Det der er en regelrett amatørfeil, om det er lov å si. Hvis ikke det av en eller annen grunn er gjort med vilje, men jeg skjønner isåfall ikke hvorfor. Men det er også tvilsomt at musikeren, som var en av de fem grunnleggerne av Raven, ikke oppdaget det her i løpet av de to årene det tok å lage spillet. Jeg må innrømme at jeg er rett og slett litt forvirret over hvorfor det er sånn. En mulig grunn er at en produsent hos Electronic Arts kan ha byttet ut samplene i låta med noen han syntes hørtes bedre ut, og gjorde en elendig jobb. Dette vet jeg om et annet klassisk eksempel på, nemlig. Men jeg vet jo ikke hva grunnen er her.

Uansett, jeg redigerte vekk den lille biten med ingenting fra starten av trommesamplet så det ble «riktig», og fikk endelig hørt låta med en trommis som henger med. Jeg innser at dette kanskje ikke er særlig interessant for veldig mange andre enn meg, men dette er en ting som har gnagd hver gang jeg har hørt låta i snart tredve år, og jeg trengte å få det ut av systemet:

Agony

Når vi først er i gang så kan jeg utdype det eksempelet jeg nevnte tidligere. Det er tittellåta til spillet Agony det er snakk om, som de fleste Amiga-nerder burde være godt kjent med. Agony ble populært, mye takket være fantastisk grafikk og lyd. Det er egentlig en middels bra shoot’em-up, gameplaymessig, men det så og hørtes dritbra ut, så det var greit. Tittellåta av Tim Wright er en nydelig pianogreie som har satt seg fast i bevisstheten på omtrent alle som hørte den:

Men, det var ikke sånn det egentlig låt. Tim Wright gjorde dette freelance, og hadde misforstått hvor mye plass han faktisk hadde tilgjengelig for lydfilene. Da låten ankom de belgiske utviklerne bak spillet, byttet ut en av dem ut Wrights samplede lyder med større samples som han syntes låt bedre. Dette er Wrights egen versjon:

Jeg kan jo ikke nekte for at jeg personlig er enig med spillstudiofyren, låta låter mye bedre slik den endte opp i spillet. En ting dog, ifølge Tim Wright er en av pianosamplene som ble byttet ut i feil oktav. Mulig jeg har et elendig musikkøre, men jeg har hørt den låta noen millioner ganger, og klarer ikke plukke ut hvilket sample det er snakk om. Det er et ganske tidlig sted i låta der det høres ut som det skjærer ut, men det er sånn det høres ut i originalen til Tim Wright også.

Agony.
Agony.

Tim Wright fortsatte å lage spillmusikk, han begynte å bruke artistnavnet CoLD SToRAGE og laga blant annet de av låtene på de tidlige Wipeout-spilla som ikke var lisensierte fra andre artister. Siden har han laget mye original musikk, og nye versjoner av hans gamle spillmusikk, det meste av det er tilgjengelig på Bandcamp.

En annen artig trivia om denne låta er at det var noen andre som likte den, noen man kanskje ikke helt ville forvente at satt og puslet med Amiga på den tiden. Black metal-bandet Dimmu Borgir plagierte nemlig Agony-temaet til sangen Sorgens Kammer på originalutgivelsen av Stormblåst-albumet. Ifølge exotica.org.uk kontaktet Tim Wright dem, og de innrømte plagiatet, men han fikk bare unnskyldninger tilbake, og han syntes ikke det var verd å prøve å saksøke dem «for the pennies I’d get back.» Men sangen ble ihvertfall fjernet fra alle påfølgende utgivelser av det albumet.

Agony har som nevnt også temmelig lekker grafikk. Her er tittelskjermen og de ulike lasteskjermene i spillet:

8 kommentarer om “Musikk-krøll i klassiske spill”

  1. Herlig. Det med samplene er nytt for meg. Prøvde faktisk å runde Agony på Amiga for et par uker siden uten å lykkes :)

    Svar
    • Haha, jeg husker jeg aldri kom forbi fjerde nivå selv da jeg satt og spilte det. Jeg prøvde det igjen ganske nylig faktisk, etter veldig mange år. Samme sak, på nivå fire var det game over. :D

      Svar
  2. Det er ikke sikkert det som er intensjonen i den låta, men det er ikke uvanlig at man programmerer trommer slik at de ikke er «locked to the grid», for å gjøre dem mer naturlige. (da trommeslagere ikke er levende metronomer)

    Det er også vanlig at faktiske trommeslagere enten ligger «frampå» eller «bakpå» rytmen avhengig av feel man vil ha.

    Når jeg sammenligner originalen med den som er «fiksa» så skifter feelingen helt.

    Den går i fra sidrompa og creepy til kjedelig 4/4 rock umiddelbart.

    Det kan kanskje ha oppstått som ett uhell, men det ble garantert værende fordi den som mekka låta likte det.

    For mine ører er det her gjort et estetisk valg.

    Her føler jeg du bommer litt i ivereren etter å skrive om noe du har lagt merke til i denne låta.

    Svar
    • Jeg kjenner egentlig til den teknikken, men for meg så høres det bare såpass feil ut her at det falt meg ikke inn engang at det kan ha vært det han prøvde på. Men det er jo ikke usannsynlig i det hele tatt. Jeg tror ikke musikeren var så amatør at han ikke la merke til at trommelyden hang bakpå, det prøvde jeg å få frem.

      Derimot tror jeg ikke teknikken var mye brukt i disse gamle modulene. Jeg har ihvertfall ikke lagt merke til det i andre moduler jeg har kikket på.

      Så for meg har den alltid hørt gal ut, og tenkte det kunne bli en artig liten sak da jeg satt og så på den. Men takk for tilbakemelding, jeg burde ha tenkt på den teknikken der.

      Svar
      • Det er vel kanskje mest denne biten av teksten som trigger meg:

        «Det der er en regelrett amatørfeil, om det er lov å si. Hvis ikke det av en eller annen grunn er gjort med vilje, men jeg skjønner isåfall ikke hvorfor.»

        (Sorry for dobbeltpost, klarte å trykke på publiser litt for raskt.)

        Svar
        • Tenkte nok det, fulgte linken din og ser du er musiker selv. ;)

          Det er muligens en sterk påstand. Bakgrunnen er at man så denne og andre feil relativt ofte i nettopp amatørmessige produksjoner den gangen. Det ble laget mye rart som åpenbart ikke var satt sammen av folk med særlig erfaring, og mye av det ble delt rundt på samme måte som spill og demoer. Ofte var det sånt man fant på coverdisker og PD-samlinger og lignende også. Etter å sett en del sånt så er veien kort til å kalle det amatørmessig, om det er en feil. Samtidig så prøver jeg å få frem at jeg tror ikke musikeren var noen amatør, at årsaken må ha vært en annen. Det kunne kanskje vært tydeligere.

          Svar
          • Jeg ønsker ikke å kaste ytterligere bensin på bålet her, men som Terje sier var dette en veldig vanlig «feil», spesielt i kommersielle utgivelser og spesielt i tidlige moduler. Jeg har selv båden rippet utallige musikkstykker i diverse formater og laget 8-bit samples mye opp gjennom årene, og det var tydelig på tiden at mye av dette var rett og slett slurv. I de fleste musikkprogrammer kunne man allerede på denne tiden styre dette på andre måter enn å ha tomhet i begynnelsen av et sample.

            Finnes det noe dokumentasjon på at dette var planlagt i noen tilfeller, fra denne tiden? Uansett, Tim Wright er fortsatt blant oss, så hvis noen vil spørre kilden direkte er muligheten definitivt til stede:)
            (Disclaimer: som relativt unge hr. Froholt pleier å si det, Untappd fikk kjørt seg denne dagen).
            Setter uansett pris på diskusjonen!

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.