Silent Hill skremte vettet av en hel spillverden

Podcasten Spæll mimrer om den uhyggelige PlayStation-klassikeren.

Denne uken får vi en forsinket Halloween-godbit fra podcasten Spæll. Adrian og Håkon har nemlig fått med seg to av de fire Stavanger-kameratene fra spillpodcasten Nerdcast, Christer Bårdslistuen Runde og Thomas Jørgensen, for å diskutere PlayStation-klassikeren Silent Hill.

Silent Hill er mørkt. Bilde: Mobygames.
Silent Hill er mørkt. Bilde: Mobygames.

PlayStation-grøss fra 1999

Silent Hill debuterte i 1999, og er et grøsserspill med stor G. Der tidligere spill i sjangeren hadde en tendens til å plassere seg rimelig trygt i samme sjanger som klassiske b-filmer, presenterte dette spillet en mer voksen og stemningsfull opplevelse med fokus på psykologisk skrekk. Hovedperson var dessuten en helt vanlig mann, uten våpentrening.

Spillet bruker grafikk tegnet opp i sanntid, i stedet for forhåndstegnede bakgrunner. Siden dette var svært krevende for den aldrende maskinvaren måtte utviklerne redusere synsrekkevidden ved hjelp av tåke og mørke, noe som fungerte til spillets fordel da det bare ble enda skumlere.

Resultatet var rimelig guffent, for å si det mildt, og du kan høre mer om denne klassikeren her (podcasten introduseres forøvrig av Thessaly Lerner, som innehar rollen som Lisa Garland i Silent Hill):

Følg gjerne Spæll på Facebook eller Twitter.

Bildene er hentet fra Mobygames.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.