Norsk Commodore 64-spill i topp-ti-lista på Itch.io

Rogue64 har vært et av de ti bestselgende spillene på den populære nettbutikken.

Vi skriver stadig om nye Commodore 64-spill som lanseres via digital distribusjon på spillportalen Itch.io, men det som kanskje er en større overraskelse enn at det kommer massevis av kule, nye Commodore-spill 40 år etter maskinens debut på markedet er at mange av disse spillene faktisk gjør det ganske godt på den indie-vennlige portalen.

Rogue64.
Rogue64.

Et ferskt eksempel er spillet Rogue64, utviklet av norske Badger Punch Games. Sist fredag lå spillet på syvendeplass på Itch.ios bestselgerliste, og mens det nå har falt ned til en litt lavere plassering, har det faktisk blitt etterfulgt av et annet Commodore 64-spill, Robot Jet Action, som akkurat nå ligger på niendeplass.

Dette er altså i konkurranse med tusenvis av indie-spill på andre plattformer – primært PC – som lanseres på Itch.io hver måned.

Utviklerne er overrasket over suksessen

Rogue64 ble programmert av Ricki Sickenger, mens Henning Ludvigsen skapte grafikken og finske Sami Louko lagde lyden. Jeg tok kontakt med Sickenger, og spurte hva han tenker om at Commodore 64-spill kan heve seg på Itch.io i 2022:

Slik tar spillet seg ut.
Slik tar spillet seg ut.

Det er kjempekult, og veldig inspirerende! Commodore 64 er et nisjemarked, selv om det fremdeles er mange som er aktive i miljøet. Vi hadde ikke forventet at Rogue64 skulle selge så mye som det har gjort, men det er veldig gøy. Spesielt siden det er så mange som også legger ut skjermbilder og videoer på sosiale medier, sier han til Spillhistorie.no.

Rogue64 er, som navnet sikkert gir deg et lite hint om, et «roguelike-spill» – og hvis du vil vite hva det er, kan du jo lese om spillet Rogue her på nettstedet. I utgangspunktet ble spillet kokt opp for en Cassette 50-inspirert konkurranse, der det var om å gjøre å lage et Commodore 64-spill på under 4 kilobytes.

Datagenerert innhold

Siden roguelike-spill vanligvis bruker maskingenererte brett, virket sjangeren som en god match for en konkurranse av denne typen. Men systemet som genererte brettene endte opp med å kreve cirka halvparten av all den tilgjengelige plassen, så resten av spillet – som fik navnet Rogue4k – ble veldig begrenset. Likevel ble det godt mottatt, og endte opp på fjerdeplass i konkurransen.

Brettene er datagenerte, så man kan spille om og om igjen.
Brettene er datagenerte, så man kan spille om og om igjen.

Alle spillene fra konkurransen er gratis å laste ned, hvis du har lyst på en veldig stor håndfull nye spill for din Commodore 64 (eller TheC64, for den saks skyld). Suksessen i konkurransen gjorde uansett at utviklerne ble er ambisiøse:

– Vi så at det var et kjempepotensiale i Rogue4k, og ville utforske hva man kunne få til hvis man utnyttet hele potensialet til Commodore 64. Vi var ikke veldig kjent med den type spill før vi begynte å lage Rogue4k og Rogue64, men vi har blitt godt kjent med det gjennom utviklingen. Vi begynte på spillet i april i fjor, men hadde en pause fra juni til september før vi fortsatte, og ble ferdig like før jul. Det ble cirka seks måneder med utvikling på kveldstid, forteller Sickenger.

Rogue64 er også tilgjengelig på elektronisk kassett («cartridge»), om du vil spille det på original maskinvare. Ellers støtter det selvsagt TheC64-systemene. Du kan lese mer om hvordan det er å lage Commodore 64-spill i 2022 i et ferskt intervju med Bagder Punch Games på nettstedet Pressfire.

Her er en videoomtale av spillet, pluss et intervju med Ricki Sickenger:

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.