Et av de siste årenes beste Commodore 64-spill får et bredere publikum.
Millie & Molly er et hjernetrimspill som ble lansert på Commodore 64 i 2020. Spillet følger søstrene Millie og Molly som må pusle seg gjennom en haug av todimensjonale brett, der de må finne ut hvordan de kan nå og kverke monstrene der. Spillet fungerer litt som en kombinasjon av Boulder Dash og Sokoban, og jeg likte det veldig godt da jeg først spilte det:
De grunnleggende mekanismene er solide, og enkle kontroller samt spolefunksjonen gjør spillet skikkelig spillervennlig. Den siste biten i suksessterten er brettene i seg selv. De er knakende godt designet, og herlig utfordrende samtidig som de alltid føles overkommelige. Hvert brett byr på en unik utfordring, og selv om det er 100 av dem følte jeg aldri at «dette har jeg sett før». Noen ideer går selvsagt igjen, men variasjonen er overraskende stor.
Legg til et stilig lydspor og fargerik, lekker pikselgrafikk, fem forskjellige typer verdener og et innebygd redigeringsverktøy som lar deg designe dine egne nivåer, og det du har her er et spill som kunne glidd rett inn på Steam eller Switch og fått rikelig med skryt. Det er så godt som ingenting her som indikerer at dette er et spill som kjører på maskinvare fra 1982, og ikke bare et moderne indie-spill med en retroinspirert presentasjon.
Nå får vi se om jeg hadde rett: Spillet skal ut på Switch den 4. februar. Switch-versjonen har muligheten til å velge mellom Commodore 64-grafikk og litt mer modernisert retrografikk, men ellers ser det hele ganske likt ut. Det er Thalamus Digital som gir spillet ut, og her er en trailer:
Så da gjelder det bare å følge opp med Steam-lansering, da!