System Shock satte dype spor i spillhistorien

Podcasten cd SPILL diskuterer «immersive sim»-perlen fra 1994.

Hvis du liker spill som Dishonored, Prey, Deus Ex, BioShock og STALKER, er det spesielt én utvikler du skal takke for at de eksisterer: Looking Glass Technologies. Det var nemlig de som skapte den undersjangeren disse spillene tilhører, og de gjorde et enormt nybrottsarbeid på nittitallet.

Bedre oppløsning.
System Shock: Enhanced Edition.

Det hele startet med rollespillet Ultima Underworld, som feiret 30 år i forrige uke, men det var med sci-fi-grøsseren System Shock fra 1994 at de virkelig etablerte «immersive sim»-sjangeren som noe eget og separat fra rollespill.

Guffen cyberpunk-grøsser

System Shock er et førstepersons actioneventyr der du befinner deg ombord på en romstasjon styrt av en kunstig intelligens som har klikket. En av tingene som kjennetegner spillet er at det byr på stor frihet til å løse de ulike situasjonene du havner i på dine egne måter.

Podcasten cd SPILL har også et jubileum på gang, og for episode 50 har Sigve og Erik André fått med seg veteranen Jon Cato Lorentzen for å diskutere System Shock og påvirkningen det har hatt på spillenes videre utvikling. Her kan du høre episoden:

Jeg kan jo også påpeke at det fortsatt ser ut til å være liv i nyversjonen som nevnes i podcasten. Blant annet har utviklerne nå fått en utgiver med på laget, i form av den relativt nyetablerte Embracer-divisjonen Prime Matter. Skjønt med tanke på hvor mange utsettelser prosjektet har hatt tror jeg nok vi skal vente til spillet faktisk er ute før vi spretter champagnen.

Skal du spille originalspillet er det nok Enhanced Edition som er det beste valget.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.