Brukerscoren på LemonAmiga indikerer at dette er tidenes dårligste Amiga-spill. Vi får se!
Etter å ha tatt for meg de gamle drittspillene Psycho Killer og Surf Ninjas, begge for Amiga, tenkte jeg å bare hive meg rett over på det som mange tydeligvis anser som tidenes dårligste spill for den plattformen, ProSoccer 2190. Jeg hadde aldri hørt om spillet før, for å være helt ærlig, men om man sorterer spillene som er lagt inn i LemonAmiga-databasen etter dårligst karakter, og velger at et spill må ha hatt minst ti stemmer for å kvalifisere, er det dette som kaprer den tvilsomme «førsteplassen». Surf Ninjas er faktisk nummer tre, og jeg ser mye annet her som åpenbart bør testes. Men først bør jeg vel finne et drittspill for en annen plattform for å variere litt.
Futuristisk fotball
Uansett, her har vi altså tidenes dårligste Amiga-spill. Basert på skjermbildene ser det ikke så ille ut, men jeg har spilt Rise of the Robots, så jeg vet at skjermbilder kan lyve. Uh, apropos, Rise of the Robots er i skrivende stund på 96-plass på denne lista, så jeg kan åpenbart ikke ta for meg hele greia hvis jeg noensinne skal få skrevet om den perlen.
ProSoccer 2190 ble gitt ut av et selskap som het Vulture Publishing i 1990, og så vidt jeg kan se var det deres eneste utgitte spill. De hadde også et annet prosjekt på gang, Siegemaster, som faktisk ble anmeldt av bladet Amiga Action og fikk 70%, men ifølge utvikleren var det langt fra ferdigutviklet og ble heller aldri lansert. Kanskje Amiga Action trodde sniktittversjonen var en anmelderversjon eller noe slikt – de slo meg aldri som en spesielt profesjonell gjeng, men spillet ser i alle fall artig ut, og det er litt synd at det aldri kom ut.
Uheldigvis for meg kom i alle fall ProSoccer 2190 ut. Dette er et slags futuristisk fotballspill. Som du ser av tittelen er det «ordentlig» fotball det er snakk om, men samtidig er spillerne utstyrt som i amerikansk fotball, og banen har ingen likheter med en fotballbane. Jeg skal jo prøve å gå inn i dette med et relativt åpent sinn, men det er ikke bare brukeranmeldelsene på LemonAmiga som dømmer dette spillet nedenom og hjem. Det fikk faktisk kun 4% av Amiga Joker, og Atari ST-versjonen ble kåret til tidenes verste spill for den plattformen av bladet ST Format. Supertroverdige Amiga Action ga det imidlertid hele 36%, så en skulle likevel tro at det har noe for seg.
Dermed er det bare å hive den virtuelle disketten inn i den virtuelle Amiga-maskinen, og teste dette her!
Kanskje ikke så ille?
Førsteinntrykkene er … okay, egentlig. Spillet starter med en animert tittelsekvens akkompagnert av helt grei melodi. Animasjonen er ikke kjempeprofesjonell, men jeg hadde vel forventet at tidenes «dårligste» Amiga-spill skulle se litt kjipere ut enn dette. Samtidig skjønner jeg at prosjektet jeg har startet med tydeligvis kommer til å involvere mer arbeid enn jeg hadde håpet på, for jeg kommer ingen vei med selve spillet. Å starte det sender meg inn i et slags ligasystem, men jeg klarer ikke å komme inn i selve spillet. Så jeg må åpenbart ha manualen.
Manualen hjelper faktisk godt, og etter en liten runde med lesing er jeg i gang. Dette spillet virker så langt overraskende gjennomarbeidet, med mange muligheter som «spillende manager», og grafikken er heller ikke gal. Men når dommeren blåser i fløyta for avspark skjønner jeg med ett hva som er galt.
Kort sagt: ProSoccer 2190 er ikke spillbart. Animasjonene er så hakkete at ballen hopper flere meter mellom hvert bilde, og det er helt fullstendig umulig å ha noe som ligner på kontroll over spillet. Ballen oppfører seg som en flipperspillkule i en bumpersone, synsvinkelen gjør at man ofte ikke kan se den engang, og noen ganger havner spillerne i en mølje der kameraet bare hopper frem og tilbake (akkompagnert av sprette- og sparkelyder) helt til ballen tilfeldigvis bare suser ut et sted.
Utviklerne har også valgt å legge inn et slags golfspillaktig system for skudd og harde pasninger, der du får opp noen målere i det ene hjørnet og må bruke stikka i kombinasjon med skyteknappen for å bestemme hvordan ballen skal sparkes – det er vanvittig upraktisk, og spillet går lynraskt så innen du har fått flyttet blikket tilbake til der ballen var da du sparket er den borte vekk.
Umulig å spille
Jeg hadde tenkt at jeg skulle gi ProSoccer 2190 en ordentlig sjanse. Men det går rett og slett ikke an å spille. Tenk deg at du skal prøve å følge med på en bordtenniskamp men kun får et par-tre bilder i sekundet, så har du en idé om hvordan det oppleves. Det nytter simpelthen ikke. I tillegg gjorde all hakkingen at jeg ble helt gåen i hodet av å spille i fem minutter – et kvarter med dette, og resten av dagen ville antakeligvis ha vært ødelagt.
Det faktum at spillet er uspillbart dekker også over at det er veldig simpelt. Det fotballinspirerte ballspillet finner sted innendørs, og det er ingen innkast, cornere eller noe slikt. Antakeligvis er fremtidens sportsidioter såpass dumme at å ha regler blir for komplisert. Det er heller ingen sklitaklinger eller andre avanserte bevegelser. Faktisk tror jeg ikke det har noen sparkeanimasjon engang. De datastyrte spillerne er fullstendig talentløse, men når menneskespilleren ikke klarer å oppfatte hva som foregår på banen trenger de jo ikke være så veldig gode for å vinne.
Det som er trist her, er at spillet jo virker ganske gjennomarbeidet. Det virker som utviklerne har hatt noen gode ideer, og brukt mye tid på å implementere dem. Spillet har et ligasystem, rikelig med statistikk, og grafikken er som nevnt ganske godt tegnet. Men alt faller sammen som et norsk herrelandslag i fotball når selve kampen begynner og man skal prøve å spille.
Jeg tror nok jeg har spilt dårligere spill enn dette – jeg mener, jeg har jo spilt alle spillene på Cassette 50. Men tenk deg han stakkaren som sto i butikken og lurte på om han skulle kjøpe ProSoccer 2190 eller Speedball 2. Og så kjøpte dette. Hvis han finnes, har han nok mareritt om det enda.