Liker du å bygge ting? Liker du tog? Da bør denne kombinasjonen av bybyggerspill og transportsimulator være av interesse.
Sweet Transit er en finurlig kombinasjon av bybyggerspill og transportspill, satt til en verden der all transport foregår ved hjelp av tog. Skjønt jeg må nok skyte ned alle ideer om en miljøvennlig utopi med en gang; togene dras av damplokomotiver, og kull er energikilde nummer én.
Stadig ekspansjon
Det første du gjør i Sweet Transit, er å lage en liten by. Etter å ha ploppet ned et bysenter lager du et nettverk av (gå)gater og hus, og sørger for at innbyggerne dine har tilgang på vann (via vanntårn) og mat (via havner; byen din bør med andre ord være i nærheten av vann).
Når folk begynner å flytte inn i byen din, vil de gjerne ha jobb. Dette er åpenbart før hjemmekontorets tidsalder, så dermed må du opprette litt industri. Kullgruver er et naturlig første steg, siden fremtiden sannsynligvis vil involvere et gigantisk jernbanenettverk. Men kullgruvene må være plassert på kullforekomster, helst langt unna byen, så dermed må du bygge togbane mellom byen og gruvene. Dermed sikrer du at gruvene får arbeidere og innbyggerne får jobb. Du har også et sentralt varehus ressursene du produserer skal inn i, igjen helst et stykke unna byen, som du må frakte kullet til.
Det neste steget på den lange produksjonsstigen er tømmer, og slik fortsetter det. Dette krever igjen flere folk, og for at ikke byen din skal spre seg utover hele landskapet må du tilfredsstille innbyggernes stadig voksende behov slik at husene deres kan oppgraderes og få plass til flere innbyggere.
Konsekvensen av dette er at du kommer til å ha togbaner på kryss og tvers, og tog som kommer og går hele tiden. Dermed gjelder det å ha tunga rett i munnen, og organisere alt sammen så smart som mulig. Heldigvis har du ulike typer signaler å jobbe med, og selve jernbanebyggingen er veldig enkel. Det koster deg dessuten veldig lite å legge togskinner, så dette er ikke et spill som Railroad Tycoon, Transport Tycoon eller Transport Fever, der du må være varsom med å utvide og helst tyne så mye som mulig ut av hver jernbanelinje. I stedet er det mer som Factorio, der utfordringen rett og slett er å få plass til hele nettverket ditt.
Godt fundament, men mye frustrerer
Sweet Transit er i utgangspunktet et veldig tilfredsstillende spill, med stadig ekspansjon og rikelig med muligheter for smarte og unike løsninger på problemene du står overfor. Det er sabla gøy å planlegge et avansert transportnettverk, gjennomføre det bit for bit, og så se maskineriet i aksjon. Riktignok sannsynligvis først etter å ha gjort litt «bugfiksing», for det er lett å gjøre teite feil.
Men spillet er i «early access», og det merkes. Kontrollsystemet har noen aspekter ved seg som er veldig gode, men det har også en god del frustrerende aspekter der jeg rett og slett ikke helt skjønner utviklernes tankegang. For eksempel kan det være merkelig vrient å få mulighet til å bygge det du ønsker, da byggesystemet er kontekst-sensitivt og spillets tolkning av konteksten overraskende sjeldent matcher min egen. Mange av systemene oppleves som uintuitive, og dette gjør spillet vanskeligere å lære enn det burde være. Legg til at det også har noen merkelig arbitrære regler med tanke på hvor du kan plassere ting, og du må regne med en viss frustrasjon.
For min egen del ble det såpass med irritasjonsmomenter at jeg har valgt å legge spillet bort for nå. Jeg føler det er et solid fundament her, og spillet skal være i «early access» i alle fall til midten av 2023, så det er plenty av tid til å få inn forbedringer av grensesnittet. Utvikleren har også lagt inn «quality of life»-forbedringer på lista over ting spillet skal få før den ferdige lanseringen, i tillegg til ekstra råvarer, bygninger og andre greier som utvider spillet. Så jeg håper og tror at Sweet Transit har en lys fremtid. Det hjelper selvsagt at det ser skikkelig lekkert ut, spesielt i bevegelse, med de herlige togene og dampen deres (vi får bare være glade for at vi slipper å puste i lufta).
Vi har fått tilgang på en testkopi av Sweet Transit fra utgiver Team 17. Spillet er ute i «early access» på PC nå. Her er en trailer: