20 år som spillskribent

Et lite jubileum, som kan feires med denne rare Halloween-kaken jeg fant.

I dag er det nøyaktig 20 år siden min første anmeldelse ble publisert på Gamer.no. Den anmeldelsen gjør det ingenting om vi bare lar ligge i arkivet, men 20 år er en ganske solid porsjon av et liv, så jeg kan ikke la jubileet gå helt upåaktet hen.

Jeg har skrevet om spill i noen år, og fått mulighet til å trekke frem mange perler.
Jeg har skrevet om spill i noen år, og fått mulighet til å trekke frem mange perler.

Jeg vet samtidig ikke helt hva jeg skal trekke frem; selv om jeg har skrevet veldig mye om spill i disse årene (med nesten 9000 artikler på Gamer.no satte jeg en rekord jeg tviler på at noen kommer til å slå, og her på Spillhistorie.no begynner jeg søren meg å nærme meg 5000 artikler nå), er det vel ikke det å kunne spy ut obskøne mengder ord noe å være stolt av i seg selv.

Men jeg er stolt av noen ting, blant annet det jeg var med å få til med Gamer.no. Jeg skal selvsagt ikke overvurdere min egen verdi, men som den mest aktive produsenten av daglig innhold over mange år fikk jeg sette mitt preg på det som i mine øyne ble Norges beste spillnettsted. Gamer.no ble et nettsted som omfavnet nisjespill og indie-spill (før vi begynte å kalle dem «indie-spill») i en tid der spillpressen generelt var hyperfokusert på storspill og konsoller, og dette var noe jeg aktivt jobbet for både foran og bak kulissene.

Et annet skjermbilde fra Gamer.no.
Et annet skjermbilde fra Gamer.no.

Jeg skrev allerede i 2003 min første anmeldelse av et spill som kun ble distribuert via nettet – romspillet Escape Velocity: Nova. I årene som fulgte fremhevet jeg mengder av skjulte perler fra uavhengige utviklere, både i anmeldelser, feature-artikler og den etter hvert så altoppslukende «ukens nettutgivelser»-serien. Jeg har fått mange tilbakemeldinger fra spillere som har takket for at jeg har pekt dem i retning av spill de har endt opp med å elske, som de selv sier de ikke hadde oppdaget uten mine artikler.

Men dette kunne jeg ikke ha gjort uten den tilliten og friheten jeg fikk fra redaktør Tor-Steinar Tangedal. Hvis jeg hadde lyst til å skrive om noe, fikk jeg lov til å skrive om det. Ofte fortalte jeg ikke hva jeg jobbet med engang, før jeg sendte artikkelen til korrektur. Noen ganger klarte jeg selvsagt ikke å holde meg, slik som den gangen jeg oppdaget et rimelig ukjent enmannsprosjekt som het Minecraft, og ble helt forelsket.

Det var alltid litt stas når indie-utviklere brukte min anmeldelse i promoteringen sin. Dette er en glemt perle, forresten.
Det var alltid litt stas når indie-utviklere brukte min anmeldelse i promoteringen sin. Dette er en glemt perle, forresten.

På samme måte fikk jeg lov til å dele min interesse for spillhistorie for Gamer.no-publikumet, noe jeg også er takknemlig for. Jeg skal være forsiktig med å overvurdere mine bidrag, for lite av det jeg har gjort har vært unikt. Men jeg håper og tror at mine artikler, enten det er tilbakeblikk, features eller andre saker hos Gamer.no eller her på Spillhistorie.no, har vært med å spre kunnskap og kanskje også vekke en interesse for historien til dette fantastiske mediet. Og forhåpentligvis vært med å vise at den er rikere og mer variert enn det man ofte kan få inntrykk av.

Dette har vært 20 veldig interessante år. Spillindustrien, spillmarkedet og spillenes verden har endret seg dramatisk, og det har vært gøy å følge med på den. Overraskende har det også vært, for hvis jeg skal være helt ærlig ville jeg aldri i min villeste fantasi trodd at dagens spillverden kom til å være som den er. Det er for så vidt et tema for en annen artikkel, men jeg er glad for å ha fått være med på denne reisen.

Jeg kommer nok ikke til å holde på med dette i 20 år til, selv om «todo-listen» for tilbakeblikk alene er så lang at den krever minst det å bli ferdig med. Men jeg håper jo at jeg orker å fortsette en liten stund, i alle fall.

6 kommentarer om “20 år som spillskribent”

  1. Du er en deilig mann Joachim. Takk for alt du har bidratt med så langt. Jeg tror ikke jeg vet om noen spilljournalist som treffer så ofte med egen smak i spill. Til og med når du er på podcast og snakker om klassikere så er det ofte blink.

    Svar
  2. Gratulerer så mye! Du er den viktigste personen vi har hatt når det gjelder spillopplysning og spilljournalistikk om dataspill i Norge. Det du fikk til i Gamer er det bare å ta av hatten for. Det var i mange år en utrolig lesbar spillside, og den har aldri blitt det samme igjen etter at du forsvant. Heldigvis har du fortsatt her, og jeg satser på 20 nye år! Håper du ikke klarer å la være. ;)

    Svar
    • Ja vet du hva, hatten av for deg og hva du har klart å få til æ. Jeg skal ikke skryte på meg å ha lest alt du har skrevet i løpet av 20 år, men du skriver at lite av det du har gjort er unikt. Der er jeg uenig. Mye av det du har produsert og holder på med er faktisk unikt. Jeg heier på minst 20 år til!

      Svar
  3. Takk for den jobben du har gjort, og fortsatt gjør. Før jeg ble kjent med deg i «real life» var jeg likevel alltid fan av dine anmeldelser og saker. Det var ikke alltid lett å hvorfor, men når man så navnet ditt på saker så visste man at det var interessant. Litt på samme måte som når jeg oppdaget Don Rosa i min ungdom, de første årene visste jeg ikke hvem han var – men jeg merket at de historiene var utrolig spesielle, og hadde et unikt særpreg.

    Sånn, da er du herved erklært Spillpressens Don Rosa. Og siden jeg er en av dem som rangerer Don Rosa høyere enn Barks, så er det i alle fall et solid kvalitetsstempel fra min side.

    Svar
  4. I salute you! Takk, gratulerer og skål for 20 år med journalistikk om et medie som har gått fra å være lek til den største, og kanskje viktigste, delen av moderne underholdning og hjernetrim 👏

    Svar
  5. Må bare få takke for de fine kommentarene her, det settes stor pris på! Spillpressens Don Rosa er jo en hedersbetegnelse jeg kan leve lenge på. :)

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.