Second Reality viste at det gikk an å lage demoer også på PC.
Dette er en serie artikler opprinnelig publisert på retrospillnettstedet Retrograd. I forbindelse med at Retrograd stenges ned, overføres mye av artikkelarkivet til Spillhistorie.no. Denne ble opprinnelig publisert 14. august 2009.
- Tittel: Second Reality
- Utgivelsesår: 1993
- Utgiver: Future Crew
- Plattform: PC – MS-DOS
- Sjanger: Demo
Second Reality er en av de mest kjente demoene på PC-plattformen. Den hadde fantastisk lyd og grafikk for sin tid, og viste folk at en PC kunne kjøre demoer som helt fint konkurrerte med ting laget for Amiga-plattformen. Alt dette, og den kjørte helt fint på en 386. Den kom på førsteplass på demopartiet Assembly i Finland i August 1993, og spredde seg med rekordfart ut til demo-sultne PC-brukere.
Sjanger og særtrekk:
Second Reality er sett på som den første av de seriøse PC megademoene. Den kombinerte gode og tidsriktige effekter (pixeltunnell, rotozoomer, glenz vektor, og så videre) med høykvalitetsmusikk. Demoen har en gjennomført bra design og effektene er nesten perfekt synkronisert til musikken. Den støtter Dolby-lyd, og musikken fortjener å bli kjørt gjennom et stereoanlegg for best effekt.
Arv og etterspill:
Second Reality er en av de mest betydningsfulle demoene på PC-plattformen. Den ga PC-demoscenen et seriøst løft og åpnet øyene til Amiga-eiere for at det gikk an å lage demoer også på PC. Second Reality dukket opp cirka to sekunder før Doom ble sluppet løs fra ID Software, og de to tingene kombinert gjorde at folk begynte å se på PC som noe annet enn en kjedelig kontor-maskin.
Er det verdt et gjensyn?
Hvis du har lest resten av teksten så skjønner du at Second Reality helt klart er verdt et gjensyn. Musikken er fremdeles veldig bra, og selv om effektene har tapt seg siden 1993 har demoen har en såpas høy standard at den bør sees.
Future Crew – Second Reality på YouTube:
Bonusmateriale!
Retrograds gravende reportere greide å spore opp en Commodore 64-versjon av Second Reality. Denne konverteringen til c64 plattformen kom i 1997 og er laget som en hyllest til Second Reality, men også for å vise at gode gamle Commodore 64 kan gjøre det samme som PC, selv med en 1mhz prosessor. Dette er såpass imponerende at det måtte legges ved som bonusmateriale.
Her er Commodore 64 versjonen av Second Reality, laget av Smash Designs og The Obsessed Maniacs: