Vi fortsetter vår reise gjennom Commodore 64s lanseringskatalog – denne gang med hektisk lite skytespill.
Dette er en serie artikler som tar for seg (noen av) lanseringsspillene for Commodore 64. Den ble opprinnelig publisert på nettstedet Retrograd 4. september 2012. Her er flere saker fra Retrograd.
Utgiver: Commodore Electronics
Utvikler: Commodore/Bally Midway (arkade)
Få ting var mer besnærende i 1982 enn tanken på arcadespill i hjemmeversjoner som ikke jafset lommepenger med samme grad av hissighet som de blinkende, kronestykkedrevne juniornerd-fellene som stod distribuert rundt omkring i nasjonens gatekjøkkener.
Omega Race var et populært akadespill fra 1981, som Commodores interne utviklere hadde laget en strålende versjon av for Vic-20 – spesielt strålende med tanke på at denne maskinens begrensninger inkluderte pixler på størrelse med byggebrakker. Da Commodore 64 skulle lanseres i 1982, var det derfor ingen stor overraskelse at Omega Race var å finne blant lanseringstitlene.
Kakestykkeskip vs vektorvesener
Omega Race er en nær Asteroids-slektning, hvor man thruster et kakestykkeformet romskip rundt en rektangulær bane omkranset av flipper-aktige bumpers. Brettene er befolket av små, eksentrisk uftormede vektorgrafikk-vesener som starter i en sedat og skytevennlig klynge – men som raskt sprer seg og blir mer vepsete.
Som i (hosthosthost) inspirasjonskilden Asteroids, roterer man sitt skip høyre-venstre, for deretter å thruste framover når man man er fornøyd med retningen. I hjemmeversjonen av Omega Race er thrustknappen ultrahissig, noe som lett fører til at spilleren pløyer direkte inn i fiendeklynger hvis han/hun ikke husker å bruke veggene til å skrelle av momentum. Dette kan oppmuntre til en litt konservativ spillestil som involverer at man thruster opp og ned langs en trygg akse og sender skuddklaser mot fiendeklyngene når man passerer dem.
A propos skyting: Omega Race er et spill som krever tung skyteknapp-stamina. Mange av 80-tallets joysticker hadde autofire-brytere, og Omega Race er et spill som nesten krever noe slikt, spesielt hvis man ikke har en joystick med veldig sensitive knapper. Omega Race er faktisk et av svært få tilfeller hvor Retrograd anbefaler deg å parkere din joystick/gamepad og spille med tastaturet.
Kan du sette highscore?
Såvidt Retrograd kan se, er denne versjonen av Omega Race identisk med den (rett nok forbilledlige) versjonen for Commodore 64s forgjengermaskin, Vic-20. Spillet benytter ingen av Commodore 64s avanserte grafikkferdigheter og akkompagneres av stavrende, monoton piping som kan ses på som et slags nidkvad mot C64s legendariske lydbrikke, SID.
Gameplaymessig er det lite å trekke for. Omega Race er et hektisk lite spill som egner seg godt til den typen highscore-jagende, intens femminuttersspilling som er en tapt kunstart utenfor retrospillenes verden.
Motivet i toppbildet er lånt fra Mobygames.