PC-versjonen har også fått en stor oppdatering, med ny grafikkteknologi og oppskalerte teksturer.
Dagens andre nyhet signert retroutgiveren SNEG (den første var at de snart skal relansere spill som Fantasy Empires, DragonStrike, SpellJammer og Heroes of the Lance): Barbarspillet Blade of Darkness har fått en stor oppdatering på PC. Dette er den relanserte utgaven av spillet som opprinnelig kom i 2001, så den hadde allerede en god del forbedringer i forhold til originalen.
Nyhetene inkluderer oppskalerte teksturer samt ny grafikkteknologi som HDR, SSAO, «motion blur» og «bloom» (kantutjevningen har også blitt beddre). Dessuten har kamerasystemet blitt forbedret slik at fritt kamera kan brukes hvor som helst, og SNEG har fikset en rekke «bugs». Bedre kontrollerstøtte og støtte for SteamDeck nevnes også.
Også for Xbox og PlayStation
SNEG legger også inn «konsoll-lansering» som en av oppdateringene. Spillet kom til Switch i fjor, og selv om det i skrivende stund ikke ser ut til å være tilgjengelig på andre konsollplattformer ser jeg at den nye traileren (under) lister opp både PlayStation og Xbox under «available now.» I tillegg har det lekket «trophies» for spillet for PS4 og PS5. Så vi hører nok mer om ikke lenge.
Blade of Darkness er et tredjepersons actioneventyr satt til en Conan-inspirert middelalderverden, der du får velge en av fire spillbare figurer (hver med egne styrker og svakheter) og kjempe deg gjennom varierte miljøer fulle av uhyggelige monstre. Kampsystemet er krevende, men tillater blant annet at du kapper av motstandernes kroppsdeler om du treffer riktig.
Jeg har flere ganger sett Blade of Darkness beskrives som et slags «proto-Souls-spill,» men vet ikke hvor mye hold det er i den påstanden. Spillet regnes i alle fall som en kultklassiker. PC-versjonen finnes blant annet på Steam og GOG. Her er den nye traileren:
Det er absolutt hold i påstand om at Dark Souls er en Severance-«klone». Bedre slossing også i mine øyne, siden det var laget med tanke på mus og tastatur, så utviklerne slapp å legge inn kunstige begrensninger pga håndkontroller. Veldig forfriskende at bare en av karakterene kan rulle også. Tror det er helt uhørt for en utvikler i dag å designe denne typen spill uten at man kan rulle som en tulling. Frister nesten å fyre opp dette igjen….
Vanskelig spill, men sånn var jo vanlig back in the day.
Det ville ikke starte til meg lenger.
Mulig det er for at jeg har et gammelt skjermkort akkurat nå, men høres rart ut.
Får teste igjen når jeg orker bytte tilbake…..