Podcasten cd SPILL har gått under jorden, i spillene Dig Dug og Digger.
I ukens episode av cd SPILL skal vi 40 år tilbake i tid, til 1983 da arkadespillet Dig Dug ble lansert i en versjon for PC. Samme år kom Digger, et spill inspirert av både Dig Dug og arkadehallkompanjongen Mr. Do! Begge spillene går ut på å grave seg gjennom bakken, skjønt hva du gjør underveis varierer litt.
Underjordisk moro
Dig Dug er et spill jeg mistenker de fleste som er litt over gjennomsnittet interessert i retrospill (altså typiske Spillhistorie-lesere og/eller cd SPILL-lyttere) har en viss kjennskap til. Spillet ble overført til det aller meste av hjemmeplattformer, og har i tillegg blitt relansert både separat og i diverse samlinger i årenes løp.
I Dig Dug graver du deg altså gjennom jorden for å renske hvert brett for monstre, som må pumpes opp med en sykkelpumpe slik at de sprekker. Søtt! Jeg har skrevet et stort tilbakeblikk på spillet, skjønt da var det primært arkadeversjonen jeg fokuserte på. Digger har den samme gravingen, men her er poenget i stedet å plukke opp diamanter og pengesekker.
Her kan du høre episoden:
Forresten: Jeg har også skrevet litt om en forgjenger til både Dig Dug og Mr. Do, som heter Cavern. Det fikk jeg spilt etter å ha fysisk skrevet inn spillkoden på en datamaskin fra 1982.
Og som et artig sammentreff har Yuriko Keino, som laget lyd og musikk for den opprinnelige arkadeversjonen av Dig Dug, gjort et lite et comeback i spillindustrien. Hun har nemlig stått for lydbildet til et kommende indie-spill ved navn D Life, utviklet av Mikito Ichikawa, som hjalp meg med overføringen av Cavern (og som jeg har intervjuet to ganger).
Toppbildet er tegnet av Anette Jøsendal, og er inspirert av Digger-coveret.