Star Wars: Dark Forces er fortsatt verdt å spille

Ukens cd SPILL-podcast tar for seg LucasArts’ høyst vellykkede forsøk på å konkurrere med Doom.

I den første halvdelen av nittitallet var LucasArts i sin beste form som spillutvikler, og nøt blant annet stor suksess med eventyrspillene sine – som alle regnes som klassikere i dag. Men de lagde også andre typer spill, og innså at førstepersons skytespill kom til å bli en rimelig stor greie. For sitt første spill i den sjangeren valgte de å trekke frem sin aller største merkevare: Star Wars.

Offiserene har ikke oppdaget spilleren enda.
Star Wars: Dark Forces.

Resultatet var Star Wars: Dark Forces, et skytespill som gjorde mye nytt da det kom ut i 1995 og fortsatt byr på rikelig med underholdning den dag i dag. Jeg har skrevet om det tidligere, og nå har jeg også fått snakke litt om det. I ukens episode av podcasten cd SPILL er jeg gjest, mens Jostein «Rad» Hakestad har fått rollen som MrMamens medprogramleder.

Vi har mye på hjertet, som seg hør og bør når en perle som dette skal diskuteres. Så her er det bare å benke seg for en god time med spillsnakk.

Hvis hører på episoden og stusser litt over hvorfor i alle dager vi ikke nevner at Nightdive Studios jobber med en nyversjon av Star Wars: Dark Forces, er det enkelt og greit (og irriterende nok) fordi den annonseringen kom to dager etter opptak. Her er episoden:

PS: Jeg kan ha kommet i skade for å si at Stunt Island var et LucasArts-spill; det var det ikke – i stedet var det en Disney-utgivelse. Men LucasArts lagde flysimulatorer, med eksempler som Their Finest Hour og Secret Weapons of the Luftwaffe.

Toppbildet er tegnet av Anette Jøsendal.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.