NM i Amiga-spill: Siste to kamper i innledende runde!

Flere bilspill (og diverse annet snadder) må kjempe om de siste plassene i NM i Amiga-spill.

I denne serien med artikler vil Retrogamingpappa forsøke å kåre tidenes beste Amiga-spill, med deres hjelp. Vi kjører fotballcup-prinsippet, der to og to spill møtes til dyst. Eller, okay, dette har sklidd litt ut, og det er nå fullt kaos på banene. Men kun ett lag/spill går videre, og det er deres stemmer som avgjør hvilket. Slik fortsetter det helt til vi sitter igjen med én vinner til slutt. Les mer om konseptet her.

Reglene er enkle: 64 runder, cupoppsett der hver “kamp” består av to eller flere spill som går i duell. Vinner blir kåret ved hjelp av en avstemning. Når alle lag har spilt første runde, blir det trekning på neste runde. Husk å stemme med hjertet og ikke med hodet, da en del av disse spillene trives best i hodet.

Denne enheten er klar for en postlegging

Påstander som blir kastet ut er sjeldent eller aldri faktasjekket. Men det er jo også slik i dagens mediebilde, så sånn sett følger jo Retrogamingpappa med i tiden.

Nok en gang en presisering: Dette er ikke et forsøk på en grundig anmeldelse av alle spill, mer en kjærlig realitetsorientering.

Du kan vinne en TheA500 Mini!

For å få sjansen til å vinne mini-Amigaen må du fylle ut dette skjemaet, og fortelle hvilket spill du syntes bør vinne hele cupen. Dersom forslaget ditt vinner, blir du med i trekningen.

Dette er den siste artikkelen i den innledende runden. Siste frist for å delta i konkurransen er søndag 14. januar klokken 12.00.

Runde 63: Xtreme Racing vs Micro Machines vs Street Rod vs Lotus III

Xtreme Racing

XTreme Racing
XTreme Racing

Tilbake på 90-tallet, da Amiga var vei ut mot mørket, dukket Xtreme Racing opp som en skinnende perle blant mengden av bilspill. Med sin futuristiske tittel kunne man forvente seg en adrenalinfylt reise, og spillet leverte til en viss grad.

Grafikken i Xtreme Racing var enestående for sin tid. Selv om den nå kan virke datert, var det utvilsomt imponerende å se 3D-biler og baner på en Amiga-skjerm. Bilmodellene var detaljerte, og banedesignet varierte fra tradisjonelle racerbaner til mer eksotiske og utfordrende miljøer. Dette ga spillet en viss visuell variasjon.

Kontrollene var enkle å lære, og det var et bredt utvalg av biler å velge mellom, hver med sine egne egenskaper. Spillet tilbød også en enspillerkampanje der du kunne konkurrere mot datamaskinstyrte motstandere, selv om motstanderne kunne bli forutsigbare til tider.

Litt som Mario Kart på Amiga.

Nå når Retrogamingpappa prøvde spillet på nytt igjen, kan det meldes om at en tilskuer måtte bøte med sitt digitale liv under første runde. Hun ble deretter påkjørt 3 ganger til. Av samme bil [ikke helt som Mario Kart, altså – red.].

Micro Machines

Micro Machines
Micro Machines

Micro Machines er et av de beste bilspillene satt til leketøybilverdenen (ikke medregnet radiostyrte biler) som ble levert på Amiga-plattformen. Du må møte dine beste venner eller største fiender og skal takle båter, biler, hopp, bratte svinger og skumle motstandere. Hadde egentlig glemt hvor morsomt dette faktisk var, og dette må inn i rotasjon neste gang halvfeite hårløse menn og en dame møtes på kontoret. Det er faktisk en liten kunst å få til svingene perfekt.

Street Rod

Street Rod
Street Rod

Dette husker Retrogamingpappa som et veldig morsomt racingspill, der kanskje ikke bilkjøringen var det morsomste. Det kule var jo at du kunne kjøpe en bil, plukke opp en avis og få kjøpt masse nye deler, slik at du kan bygge deg en helt egen custom car! Det var ikke måte på hva som kan endres: motor, girkasse, farge, dekk, klistremerker og kutte av taket. Og her må du faktisk jobbe for penga. Du må skru ut skruene selv! Ja, vet, det låter fantastisk.

Så var det noe med bilkjøring. Du kan enten delta på race, som avholdes hvert skuddår dersom fredagen etter påske havner på en oddetallsdag. Vet ikke hvordan dette regnes ut, men tror du kunne sjekke kalenderen som lå slengt inne i garasjen din. Ellers kan du ta deg en tur ned til Bob’s Drive-in, der ruller det konstant nye biler forbi som du kan utfordre. Da kan du enten utfordre dem i drag-race, eller en ganske mye lengre bane med noen utfordrende svinger.

Dersom du velger å kjøre for “Pink Slip” så får du bilen du kjører mot om du vinner, og taper du, så måtte du gi fra deg din egen.

Studioet som laget Street Rod spillene er polsk, og de lagde spill som de markedsførte mot USA. Opprettet i 1983, benyttet de seg av polske utviklere bak jernteppet frem til 1993. Navnet “Przedsiebiorstwo Zagraniczne Karen” består av de to første ordene som betyr utenlandsk selskap, på lik linje med vi må skrive AS dersom det er et aksjeselskap, og Karen betyr sikkert Karen, som i et navn. Hva vet jeg, jeg kan ikke så mye polsk. En liten presisering på det som akkurat ble skrevet. Karen er navnet på kona til han som starta bedriften. Der var den oppklart.

I tillegg til bilspillene som selvfølgelig brukte klassiske amerikanske biler, lagde de det spillet jeg husker som svært frustrerende, Blockout. Det var et tetrisspill i 3 dimensjoner. Amiga Amigo hadde dette på PC, og jeg hatet det.

Da kjører vi! Tok du den? 😀

Spillet starter i en tom garasje. Det vil si, ikke helt tomt, det ligger jo en avis på gulvet.
Vi tar opp avisen og leter etter det absolutt billigste på markedet. Skal vel mye til for å finne noe billigere enn en 1940 Chevrolet, 2 dørs coupe, med automatgir til $400. Er det mulig å kjøpe usett?
Ja, tydeligvis.

Vi tar den med hjem. Hvis jeg husker rett, så skal det nå være mulig å bytte motor og greier. Det vi ikke skal bruke penger på enda er farge på bilen. Vi åpner opp panseret og ser hva vi kan fikse.

Pop the hood.

Oi, de skruene brukte lang tid på å falle ut av skjermen etter de var løsnet, slikt har vi vel ikke tid til i 2023?
Vi plukker av de greie på toppen, og leser i en avis om det er noe annet vi kan skru på heller som får bilen i superform.

Nye dekk, og vi er i gang!

Se her, ja! Det så bedre ut, nå trenger vi bare å trimme litt. Trimming av motor, er nok det som gir best ytelse på bilen, dersom den er helt off. Bør sjekke innom etter noen løp for å passe på at den er på linja.

Går som ei kula nå. Da er det bare å dra en tur på stripa for å se om noen vil kjøre mot!

Steve med sin 1961, Chevrolet Corvette, den der tar jeg vel lett? Kanskje ikke i dag? Vi bare venter her til det kommer et bedre tilbud.

Vi prøver oss mot Ernie i sin tullete gamle bil.

Plutselig sitter vi bak rattet, etter å ha veddet bilen på at vi vinner. Starten lugger litt og Ernie drar litt i fra, men når vi får samlet opp litt fart, legger vi han bak oss igjen. Noen kjedelige svinger følger får vi plutselig ser noen frontlykter i bakspeilet. Er det Ernie som har fått superfart? Nei, det er et element til i spillet.

Ok, så hadde jeg glemt at det var politi her også. Jeg ledet løpet klart, men av en eller annen grunn hadde politiet en raskere bil enn meg. Uansett, morsomt gjensyn, kanskje dette må prøves på nytt, men har en god del andre spill å gå igjennom først.

Oppsummert, det er gøy å mekke bil, men bilkjøringen står litt tilbake for andre mye bedre spill.

Lotus III

Lotus III
Lotus III

Det er sjelden det rykker så i sentralnervesystemet at jeg må skrive noe spontant og lite gjennomtenkt; men Amiga holder barndommen min så jeg må ta den litt i forsvar. For å ta det første først: The Settlers er heldigvis med. Men ingen tegn til Wings of Fury, Sensible Soccer og Lotus III gjorde meg usikker på kriteriene for listen – var det først/bare på Amiga? Av spill som har Amiga-merket klistret på seg, er CannonFodder udiskutabel. Og kanskje det beste og morsomste Amiga-spillet før PC-ene tok over. Huskes for musikken og soldatene vi rekrutterte og fulgte i døden. «f» Nei, faen. Nå glemte jeg Ports of Call :(

-Handro

Runde 64 Utfordrere: Rocket Ranger vs Colorado vs TurboRaketti II  vs  Tower of  Babel vs Deluxe Pacman vs xcopy

Rocket Ranger

Rocket Ranger
Rocket Ranger

Middelmådig film som jeg har sett flere ganger, og kommer til å se igjen, tenkte jeg. Men filmen jeg tenkte på er The Rocketeer fra 1991. The Rocketeer er også et spill for PC som går ut på mye av det samme, og disse to spillene er nå en mental grøt i hodet til Retrogamerpappa. Og spillet vil ikke starte på Amiga Forever.

Colorado

Etter å ha hørt Retropodden sin Amiga-spesial måtte jo bare denne inn i kåringen! Dessverre lever jo ikke spillet på noen fronter, og man må vel tenke at livet hadde vært bedre om man kun hadde spilt demoen av dette. Kontrollene sitter absolutt ikke og det er ikke vanskelig å dø her heller. Og da har vi ikke gått inn på etiske dilemma rundt portrettering av nybyggere i nord-amerika på begynnelsen av 1800- tallet. Spørsmål videre til diskusjon der ute i de tusen hjem. Skal barn og politikere kunne kle seg ut som indianere i karneval?

TurboRaketti II

TurboRaketti II
TurboRaketti II

Spillet, i sin enkelthet, er det mest engasjerende 2-spillet fra Amiga-tiden jeg kan huske. Den enkle kontrollen av de små romskipene, hvor man allikevel blir knust til pinneved når iver og fart blir for stor, valg av våpen, drivstoffmengde, og hvordan dette påvirker egenskapene til «doningen». Og ikke minst gleden av å sprenge i fillebiter kameraten på siden. Det finske spillet er kanskje det mest undervurderte spillet på Amiga. Det engasjerer STORT hver gang jeg har besøk og vi mimrer foran en (eller flere) av Amiga-ene jeg har restaurert. Bedre spillbarhet og engasjement skal man lete lenge etter!

R3TR0

Tower of Babel

Joachims versjon av spillet kom i dette coveret.

Joachim skrev en gang i tiden om dette spillet, her er et utdrag:

Kort sagt er Tower of Babel et hjernetrimspill der du styrer opp til tre forskjellige roboter rundt i tredimensjonale nivåer. Spillet lar deg ikke flytte deg fritt. I stedet minner kontrollsystemet om det vi finner i rollespill som Legend of Grimrock eller Eye of the Beholder. Det fungerer altså litt som i et brettspill, der spillmiljøet er delt opp i usynlige ruter som figurene dine kan flyttes rundt i. I dette tilfellet burde jeg strengt tatt si kuber, og ikke ruter, siden miljøene er tredimensjonale og kan bestå av flere etasjer.

Tredimensjonale nøtter.
Tredimensjonale nøtter.

Hver rute/kube kan inneholde én ting, enten det er en av dine roboter eller noen av de mange hindringene og hjelpemidlene i spillet. Du kan kun flytte robotene dine i de fire hovedretningene – nord, syd, øst og vest. Ved hjelp av heiser kan du også flytte opp og ned.

Hver robot har en spesialegenskap som de andre ikke har. Den første er utstyrt med en laserkanon du kan bruke til å ødelegge hindringer eller farer med. Den andre skyter en stråle som kan dytte ting, én rute av gangen. Den tredje skyter stråler som enten aktiverer ulike ting eller plukker opp en «klondyke». En slik «klondyke» er en slags energipakke som egentlig ikke har noen funksjon utover å bli plukket opp. Målet på hvert brett er å plukke opp en viss mengde «klondyke»-pakker og/eller ødelegge en viss mengde objekter. Merk at ikke alle objekter kan ødelegges av laserstrålene dine, eller flyttes av flyttestrålene dine.

 

Deluxe Pac-Man

Deluxe PacMan
Deluxe PacMan

Siste norske spill ut i denne serien er nok en shareware-perle fra Edgar Vikdal. Spillet er en klone av det ganske kjente spillet med nesten samme navn. Er det gøy?  Du får prøve. Jeg tipper at derson du liker PacMan, så liker du dette.

X-Copy

X-COPY
X-COPY

X-Copy er et program for Amiga som ble brukt til å kopiere disketter. Det tillot brukere å lage sikkerhetskopier av spill eller programmer, samt kopiere diskettinnhold til en annen diskett. Jeg mener å huske at denne kom i flere oppdaterte versjoner etterhver som ungdomstiden gikk. Prøv å husk tilbake til lyden som ble laget under kopiering. DET var musikk, det. Det skal godt gjøres å komme opp med et alternativt program på Amiga som ble brukt like mye.

 

X-Copy Lotus 3 TurboRaketti II Street Rod XTreme Racing Micro Machines Colorado Rocket Ranger Tower of Babel Deluxe Pac-Man
Første gang utgitt på Amiga 1988? 1992 1993 1990 1995 1993 1990 1988 1990 1995
Utgiver Gremlin Graphics California Dreams Black Magic Codemasters Silmarils Cinemaware Rainbird Shareware
Utvikler Magnetic Fields Heikki Kosola PZK Co. Development Group Silltunna Software   Edgar Vigdal
Funker det 30 år senere Ja Ja? Joda  Ja  Ja NEI! Vet ikke Iflg. Joachim, ja. Ja

Avstemmingen er over og vinnere ble Lotus 3 og xcopy!

 

Pokalen i toppbildet er laget av QuinceCreative.

PS: Fikk vi aldri med favorittspillet ditt? Det var i så fall ergerlig, men husk at det hele tiden har vært mulig å sende inn forslag til spill som skulle være med, så hvis du aldri gjorde det … vel, det var i så fall ergerlig.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.