Gothic-utvikleren kjemper for å overleve

Embracer-eide Piranha Bytes prøver å finne en ny partner, men det ser blekt ut.

Svenske Embracer Group så en stund ut til å skulle kjøpe opp halve spillindustrien, uten at noen helt skjønte hvordan de fikk det til eller hvordan de ønsket å gjøre den nye giganten til et bærekraftig selskap. Så havarerte en svær investeringsavtale, visstnok med Saudi-arabiske Savvy Games, og det viste seg at skeptikerne hadde rett: Embracer var slett ikke bærekraftig.

Siden det skjedde har det vært nedleggelser og oppsigelser i lange baner. Studioer som Volition, Free Radical Design og Campfire Cabal har blitt stengt, og totalt har cirka 1000 ansatte mistet jobbene sine på tvers av ulike studioer og grupper i selskapet.

Tysk rollespillstudio i trøbbel

Nå viser det seg at de tyske utviklerne bak rollespillseriene Gothic, Risen og Elex også lever på lånt tid. Ifølge en rapport hos tyske GameStar har Embracer ønsket å selge dem, men ikke fått napp. Så godt som alle studioets ansatte skal ha blitt sagt opp i desember, og utviklingen av deres neste spill (visstnok Elex III) har ifølge GameStar blitt stanset.

Samtidig er ikke studioet formelt nedlagt. I en annonsering publisert i dag bekrefter de at de er i en «vanskelig situasjon», men ber tilhengerne om å ikke avskrive dem enda. Jakten på en ny partner fortsetter med full styrke, og de er overbevist om at de vil lykkes.

Så får vi se hvordan det går. Piranha Bytes ble grunnlagt så langt tilbake som i 1997, så i likhet med Volition er dette et svært tradisjonsrikt studio. Det er også et studio med sin egen distinkte stil, og spill fra Piranha Bytes er rimelig lette å kjenne igjen (på godt og vondt, må sies).

Ifølge GameStar-rapporten vil forøvrig ikke nyversjonen av det første Gothic-spillet påvirkes av det som skjer hos Piranha Bytes, da denne er under utvikling hos et spansk studio.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.