Aleksandra og Ole-Christian har testet Final Fantasy VII: Rebirth, og deler sine erfaringer med Tryggve og Terje i ukens Spillegal-podcast.
Final Fantasy VII
Final Fantasy VII var en verdensomspennende suksess på nittitallet. Dets fokus på flerdimensjonale karakterer og en velskrevet historie gjorde at spillverden gikk av skaftet for japanske rollespill, som tidligere hadde vært en nisjesjanger og omtrent ikke-eksisterende i Europa. Den tidlige 3D-grafikken ble derimot raskt datert, og oversettelsen fra japansk til engelsk var også mangelfull. Derfor begynte fans av spillet å mase på utvikleren Square om en ny utgivelse, med oppdatert grafikk, musikk og en bedre oversettelse. Square overså for det meste dette, med kommentarer om at de foretrakk å fokusere fremover på nye titler i serien.
Men presset fra tilhengerne bare tiltok, og Square måtte til slutt bare innrømme at de kunne ikke gi ut en ny versjon av spillet, fordi rutinene deres rundt oppbevaring av ressurser hadde vært alt for dårlige. Mye av det originale materialet til Final Fantasy VII, inkludert kildekoden, var bare rett og slett borte. Den eneste måten man kunne lage en remaster av Final Fantasy VII var å lage spillet på nytt, fra bunn av. Og det var et altfor stort prosjekt for bare en ny utgivelse av et tidligere spill. Square kunne bare beklage for tilhengerne sine at noen ny, oppdatert utgivelse av Final Fantasy VII kom nok dessverre aldri til å skje.
En ny serie
Men i 2015 annonseres Final Fantasy VII: Remake, og det kommer ut noen år senere til stor glede for originalen sine fans. Final Fantasy VII: Remake tar bare for seg det første kapittelet av originalspillet, men utvider det mangfoldig til å bli et ganske stort spill likevel. Det er etterhvert blitt godt kjent at Remake tar historien i en litt annen retning, uten at jeg vil avsløre for mye om det her.
Remake ble veldig godt mottatt, og forventningene til det neste kapittelet i serien, Final Fantasy VII: Rebirth, har vært store. Rebirth ble gitt ut i månedskiftet februar/mars, og mange har brukt all sin spilletid til å utforske dette hundre timer lange kapittelet i denne nye serien. For Final Fantasy VII: Rebirth er heller ikke avsluttende, det vil komme enda et siste spill i denne serien før det hele er over.
I episoden
Hos Spillegal er det altså særlig to som har spilt Final Fantasy VII: Rebirth, og de ble med på den siste innspillingen for å dele hva de synes. Men før det så snakker vi som vanlig om de andre spillene vi har spilt i det siste, og denne gangen er det Dragon’s Dogma 2, Doronko Wanko, Llamasoft: The Jeff Minter Story, Incredible Shrinking Sphere, Like A Dragon: Infinite Wealth, Stellar Blade og Rise of Ronin.
Vi tar som alltid gjerne i mot tilbakemeldinger på vår e-post, hets@spillegal.no. Man kan og gjerne bruke kommentarfeltet under denne artikkelen her.
Her kan du høre episoden: