Sett Mario på en go-kart, og resultatet er moro.
Gode, gamle spill er en serie med kortere tekster om klassikere og andre godbiter fra spillhistorien.
- Navn: Super Mario Kart
- Utvikler: Nintendo
- Utgiver: Nintendo
- Første utgivelsesår: 1992 (1993 i Europa)
- Originale plattformer: SNES
Visste du at Super Mario Kart egentlig ikke startet som et Mario-spill i det hele tatt? Planen var bare å lage et gokart-spill med fokus på konkurranse mellom to spillere, og det var først noen måneder inn i utviklingen at Mario og omgangskretsen hans ble inkludert i moroa. Dermed ble Super Mario Kart det første ikke-plattformspillet med flere figurer fra Mario-universet – i tillegg til det første spillet i en etter hvert svært så populær serie.
Super Mario Kart er et racingspill som ikke har noe voldsomt fokus på «racing». Man suser rundt korte og småkronglete baner for å komme først i mål, men for å oppnå dette må man ofte bruke skitne triks. Kjører man over spørsmålstegn på banen får man en bonus, som kan være alt fra ekstra hastighet i noen sekunder til bananskall som får konkurrentene (eller kanskje heller deg selv, på neste runde) til å miste kontrollen. Så gjelder det å time bruken av disse riktig, for de kan bety forskjellen på første- og femteplass.
På den andre siden har selvsagt motspillerne samme mulighet, og det kan føles rimelig urettferdig å lede i siste sving for så å få hele løpet ødelagt av et skilpaddeskall i bakenden. Men siden skjermen alltid er delt i to, er det mulig å bruke den nederste skjermen som bakspeil om man spiller alene. Eller ha et halvt øye på hva motspilleren gjør i flerspiller. Ikke at det er så lett å konsentrere seg om mer enn kjøringen, i kampens hete.
Sladd og hopp
Det er åtte forskjellige figurer i spillet, hver med sin egen go-kart og egne egenskaper. Dermed handler ikke figurvalget bare om du liker Yoshi eller Bowser best. Kontrollene kan føles litt klumsete i starten, men med øvelse blir det bedre, og det viser seg at kjørefysikken er dypere enn man først får inntrykk av. Man kan for eksempel lære seg å sladde rundt svingene for å opprettholde hastigheten, men her er det viktig å ikke overdrive.
I tillegg til standard racing kan man også ha én mot én-kamper på egne baner. Deathmatch, bare søtere.
Spillets karakteristiske grafikkstil er et resultat av Mode 7, en egen grafikkmodus på SNES som kan brukes til å rotere og zoome bilder på en måte som gir et slags inntrykk av at det er 3D. Så mens eldre arkaderacere gjerne brukte et fast «bak bilen»-synspunkt og en vei som skrollet mot deg i det uendelige, får vi her et mer dynamisk kamera som følger deg rundt banen.
For å sikre at alt gikk kjapt og glatt, hadde spillkassetten en ekstra matteprosessor som hjalp med 3D-utregninger. Mange SNES-spill hadde ekstra maskinvare på kassettene – en hendig mulighet vi mistet da konsollspill sluttet å komme på elektroniske kassetter.
Super Mario Kart ble en knallsuksess da det dukket opp, og fikk raskt etterligninger både på andre konsoller, PC og til og med plattformer som Amiga. Det fikk også rikelig med oppfølgere i årenes løp, og om Nintendo gir oss en ny konsoll er det vel høyst sannsynlig at det dukker opp et nytt Mario Kart-spill for den og.
- Hør mer om Super Mario Kart hos podcasten Spæll: – Super Mario Kart kan være brutalt
Tidligere var det mulig å kjøpe Super Mario Kart på Virtual Console for Wii U, men det markedet er nedlagt. Nå er spillet tilgjengelig for de som abonnerer på Nintendo Switch Online.
Toppbildet er lånt fra Mobygames.