King’s Quest er 40 år i dag

Se spilldesigner Roberta Williams mimre om spillet.

Det grensesprengende eventyrspillet King’s Quest er 40 år i dag. Det ble først lansert den 10. mai 1984 for IBMs nå ganske glemte PCjr-plattform, og det var faktisk IBM selv som finansierte utviklingen av spillet. De ønsket seg en systemselger, et spill som virkelig demonstrerte hva den nye plattformen deres kunne gjøre.

I starten får du oppdraget ditt fra den gamle kongen.
I starten får du oppdraget ditt fra den gamle kongen.

La grunnlaget for en hel sjanger

King’s Quest reddet kanskje ikke PCjr fra å bli en kommersiell flopp, men det endte opp med å legge grunnlaget for grafiske eventyrspill som sjanger. Her hadde man ikke enkle bilder eller kun tekst, men en stor og fargerik verden man i sanntid kunne bevege seg fritt rundt i, og der spillfigurens posisjon faktisk betydde noe.

Jeg har tidligere skrevet et stort tilbakeblikk på King’s Quest, der jeg både tar for meg historien bak spillet og snakker om hvordan det er å spille i dag – les gjerne hele artikkelen, men her er konklusjonen:

King’s Quest representerte et stort skritt fremover for eventyrspillsjangeren da det kom i 1984, og introduserte mange av elementene som kom til å prege fremtidens eventyrspill. I tillegg la det grunnlaget for Sierras gullalder som spillutvikler – motoren og spillsystemene utviklet for King’s Quest ble brukt i alt fra Leisure Suit Larry til Police Quest, og det er faktisk vanskelig å se for seg hvordan spillhistorien hadde sett ut om det ikke hadde vært for dette ene spillet.

Samtidig er faktisk King’s Quest underholdende den dag i dag. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at King’s Quest er et obligatorisk spill for alle som er interessert i spillhistorie, og hvis du henter frem en «walkthrough» for de mest obskure nøttene og bruker lagrefunksjonen flittig i klatresekvensene, så er det en i tillegg en rimelig trivelig opplevelse.

King’s Quest ble designet av den legendariske spillskaperen Roberta Williams, og i anledning spillets jubileum har hun laget en video der hun mimrer om spillet og utviklingen. Se den her:

Her er noen bilder av spillet på en IBM PC. Det testes i litt forskjellige grafikkmoduser (først hadde maskinen kun CGA-kort, men et EGA-kort ble satt inn senere):

Og vi avslutter med boksen (dette er MS DOS-versjonen fra 1987) og innholdet:

Boks og innhold.

Les gjerne også hva jeg tenker om Colossal Cave, Roberta Williams’ nyeste spill.

3 kommentarer om “King’s Quest er 40 år i dag”

  1. Hadde selv kq 1, 5 og 6 i big box 3.5floppy utgave når eg va liten. Men de har forsvunnet med årene:-(

    Svar
  2. Uten Sierra så hadde eg nok ikke likt sjangeren point and click og skrive verb eventyrspill så godt som eg gjorde som liten

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.