– Eldre spillere utgjør en vekstmulighet

Men det virker ikke som spillutgiverne erkjenner dette, mener analysefirma.

Dataspill har aldri vært en hobby kun forbeholdt barn og unge, selv om det noen ganger kan virke slik på måten spill har blitt omtalt eller beskrevet. Det er heller ikke slik at eldre spillere utelukkende spiller mobilspill.

Ifølge en ny rapport fra analysefirmaet Midia Research står spillere i alderen 55 og opp for hele 23% av de som spiller PC-spill hver måned, og 11% av de som spiller konsollspill hver måned.

Gruppen på 35-54 år er også stor – de representerer 39% av månedlige konsollspillere og 33% av månedlige PC-spillere. I begge tilfeller er altså over halvparten av de som spiller hver måned fra 35 år og opp.

Men denne virkeligheten reflekteres ikke i markedsføringen av spill, skriver Midia Research.

– Produkt- og markedsføring for spill på disse plattformene har vanligvis yngre som målgruppe. Influenserne som utgiverne jobber med og musikkvalg for trailere, for eksempel, er vanligvis designet med yngre spillere som den eksklusive målgruppen. Et helt segment av spillere blir ikke kommunisert med. Eller verre, de føler seg fremmedgjort.

Stort potensial for vekst

Midia mener dette kan være med å forklare hvorfor eldre ikke bruker så mye penger på spill som yngre – at spillutgivere overprioriterer de yngre spillerne gjør det ifølge Midia naturlig at spillene deres ikke appellerer like mye til de eldre. Men det er viktig å forstå at de eldre spillerne har andre vaner og preferanser enn de yngre.

Blant annet mener Midia at enspillerfokuserte spill er noe spillutgivere bør fokusere på for å fange opp de litt eldre spillerne, da 74% av de fra 55 år og opp oppgav at de foretrekker disse. Det samme gjelder 56% av de fra 35 til 54 år.

Midia påpeker dessuten at selv om de yngre spillerne (i alderen 16-34 år) i større grad liker flerspillerbaserte spill, oppgav en tredjedel av disse at de foretrakk enspillerspill. Dermed mener de at utgivere bør fokusere mer på denne typen spill, ikke bare fordi de appellerer mest til de eldre, men fordi de appellerer til alle spillere.

Resultatet er et stort potensial for vekst, mener analysefirmaet, og de påpeker samtidig at markedet for flerspillerfokuserte spill er ekstremt vanskelig for tiden. Det er store pengesummer der, men nesten umulig for nye aktører å etablere seg.

Rapporten er basert på data fra 2021, 2022 og 2023, og dataen har blitt innhentet i USA, Storbritannia, Canada, Tyskland, Frankrike, Sverige, Sør-Korea og Brasil.

En kommentar om “– Eldre spillere utgjør en vekstmulighet”

  1. Dette resonnerer godt med egne betraktninger rundt dagens form for markedsføring. Selv tenker jeg også at dette henger sammen med den enorme mengden digital markedsføring, som er totakt uengasjernede og demotiverende for personer født på 70, 80 og 90 tallet, tørr jeg påpeke. Vi har tross alt vokst opp rundt annen verdiskaping og selv om vi også kan elske teknologi – så mener jeg vi ikke er definert av det – noe kanskje yngre personer i større grad er.

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.