UFO 50 samler 50 spill i én pakke

Alle er nyutviklet, men laget som om de kom til en «fantasikonsoll» fra åttitallet.

En av greiene jeg har for (u)vane å gjøre her på Spillhistorie.no er å sette igang med store prosjekter der jeg spiller gjennom spillsamlinger av ulike typer. Sist eksempel var 4×30 Commodore 64-spill, der jeg spilte alle spillene på fire kommersielle Commodore 64-samlinger, i tur og orden slik de ble presentert på eskene.

Selv om jeg vanligvis ender opp med å angre litt før jeg er ferdig, syntes jeg det er veldig moro å spille en forhåndsbestemt serie spill uten å nødvendigvis vite hva jeg går til. Det blir litt som å dra på digital oppdagelsesferd, og det er litt befriende å slippe å tenke på hva jeg skal spille – jeg spiller det neste spillet på lista, og sånn er det med den saken.

Et av spillene i UFO 50.
Et av spillene i UFO 50.

Samme konsept, moderne vri

UFO 50 er en moderne spillutgivelse som handler om akkurat den samme greia. Her har en gjeng indie-utviklere kommet sammen for å lage femti(!) helt nye spill, og legge dem inn i samme pakke. Her er det alt fra sportsspill og actionspill til rollespill og eventyrspill, og mange bygger på unike ideer. Alle er fullverdige spill, ikke «minispill».

Men dette er mer enn en tilfeldig spillsamling. Ideen er at spillene opprinnelig skal ha kommet til en ukjent 8-bitskonsoll, og dermed er de laget for å se ut som de alle kom til samme retroplattform. Alle har samme skjermoppløsning, og deler samme 32-fargers pallett. I tillegg er det enkelte serier med flere spill, og figurer som går igjen i flere utgivelser.

UFO 50 har vært under utvikling svært lenge – traileren under er syv år gammel! – men slippes på Steam i dag.

 

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.