Å lede soldater i krig handler om mer enn bare taktikk.
Burden of Command er et spill som i lang tid har ligget akkurat litt utenfor rekkevidde for de av oss som liker strategispill. Jeg skrev om det allerede i 2017, og i årene som har fulgt har det fått mye positiv forhåndsomtale, men ingen lansering. Det har det ikke nå heller – det skal etter planen komme i løpet av første kvartal 2025 – men det finnes i alle fall en demo som kan testes.
Denne er tilgjengelig i forbindelse med Steam Next Fest, som er et stort og overraskende populært Steam-opplegg der demoer av en hel haug ulike spill promoteres i en kortere periode, før de typisk tas ned igjen.
Oppdraget er ikke alt
Burden of Command er altså et kriggspill satt til den andre verdenskrigen, der du får rollen som kaptein. Hvordan du forholder deg til mennene under din kommando er like viktig som hvordan du forholder deg til oppdraget du har fått. De ser opp til deg, og stoler på at du ikke bare har ordrene, men også deres beste i tankene når du tar beslutninger.
I mange strategispill gjør man naturlig nok sitt beste for å unngå tap, og jeg er nok ikke den eneste som kan rollespille litt på det området. Men i Burden of Command er dette en integrert del av selve konseptet, og måten spillet måler suksess på.
Hva om du ikke klarer oppdraget, men faktisk kommer gjennom prøvelsen med mennene dine i behold? Er det å foretrekke fremfor et oppdrag der målene ble nådd men der flere barnefamilier ikke kommer til å få fedrene sine hjem etter krigen? Og hva skjer med moralen til resten av troppen din?
Men spillets mer konvensjonelle side skal også være svært autentisk, og utviklet i samarbeid med eksperter og ved hjelp av historiske dokumenter og kart. Her er en trailer: