Historisk viktige Donkey Kong på Retro Crew

Bli med når Retro Crew utforsker Marios spede barndom.

Podcasten Retro Crew setter av en hel episode til å sette pris på Donkey Kong, et av historiens viktigste dataspill. Jostein, Ketil og Martin bruker rikelig tid til å gå gjennom både spillopplevelse, brettene og ikke minst kulturell kontekst.

Det første, ikoniske Donkey Kong-brettet.
Det første, ikoniske Donkey Kong-brettet. Bilde fra Mobygames.

Donkey Kong regnes som den første plattformeren og introduserte Jumpman, som senere ble til Mario. Jumpman var tross alt første spillkarakter som kunne hoppe.

I tillegg introduseres power-ups i form av hammeren, som det viser seg har både klare fordeler og ulemper. Karakterene Donkey Kong og Mario ble også født ut av nødvendighet; spilldesigner Miyamoto hadde sett for seg et Skipper’n-konsept, men Nintendo hadde ikke de fulle rettighetene. Ennå.

Med fasit i hånd vet vi alle hvor stort Donkey Kong endte opp med å bli, men det er kanskje vanskelig for de fleste av oss å ta inn hvor stort det var. Kollega Joachim Froholt har også skrevet et fint tilbakeblikk på Donkey Kong.

Kos dere med kosepraten om et viktig kosespill!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.