Enda et fullstappet magasin, med nyheter, retrolanseringer og mer.
Nylig startet vi det som holder på å bli en ny artikkelserie her på nettstedet. Hver fredag tenker vi å publisere en oppsummering av ukens retronyheter, og på den måten kutte litt ned på antallet småsaker som publiseres. Enn så lenge er dette et eksperiment, som avhenger av både lesertall og engasjement rundt disse artiklene.
Les forrige ukes fredagsmagasin her!
Retronytt og mer
Her samler jeg kunngjøringer, rykter og andre nyheter som ikke går under nylanseringer.
Pac-Man World 2 får nyversjon
Verdens favorittsmilefjes er tilbake, i en ny versjon av Pac-Man World 2. Originalspillet kom til Xbox, GameCube og PlayStation 2 i 2002, og er et 3D-plattformspill der Pac-Man må hoppe, sprette og spise masse piller. Nyversjonen byr på en komplett visuell overhaling, samt samarbeidsflerspiller (der den andre spilleren styrer Pac Drone), bedre hoppekontroller, nye oppdrag, nye muligheter til å skreddersy Pac-Mans utseende og stemmeskuespill gjennom hele spillet. Den slippes 26. september, og kommer til Xbox, PlayStation, Switch og PC (Steam). Trailer:
The Temple of Elemental Evil kommer tilbake
I forrige ukes magasin fortalte jeg at retroutgiveren SNEG planlegger å relansere Dungeons & Dragons-spillene Demon Stone og Dragonshard. Nå har de lagt enda et spill til i listen, nemlig The Temple of Elemental Evil. Dette er et fullblods rollespill satt til Greyhawk-settingen (altså ikke Forgotten Realms), og det kom opprinnelig ut i 2003. Dette var det andre spillet fra Black Isle-veteranene i Troika Games, som i dag er mer kjent for sitt siste spill – Vampire: The Masquerade Bloodlines.
The Temple of Elemental Evil er kjent for å virkelig gå i dybden hva rollespillmekanismer og kampsystem angår, og med sitt fokus på taktisk kamp er det kanskje ikke spillet for deg som er mer opptatt av intrikat historiefortelling. Men det har et sterkt miljø rundt seg den dag i dag, og SNEG forteller at deres relanserte versjon kommer til å bygge på mye av det arbeidet spillmiljøet har gjort for å holde det i live i over 20 år. Du finner spillet på Steam, og det skal lanseres i september.
Rull opp verden igjen
Bandai Namco har kunngjort det første nye Katamari Damacy-spillet på 14 år, og det ser veldig ut som de gamle. Men det er jo ikke så galt, siden de var ganske gode. Som vanlig er poenget å rulle opp alt du kommer over (slik du ville lagd en snømann, bare at her er det som regel alt annet enn snø du ruller opp) for å lage nye stjerner for kongen av kosmos. Nei, ikke Carl Sagan.
Spillet kommer 24. oktober til alle plattformer, og her er traileren:
Commodore-sagaen fortsetter
Det har skjedd to store ting i sagaen rundt Commodore-rettighetene siden sist. Vi starter med den nyeste: YouTuber og nå Commodore-sjef Christian Simpson har visstnok formelt overtatt Commodore-rettighetene fra det nederlandske selskapet som eide dem. Dette annonseres via Patreon, og profesjonelt nok bak en betalingsmur. En ordentlig annonsering kommer i morgen.

Den andre nyheten er at … vel, ikke alle er helt enige i hvem som eier Commodore-rettighetene. Det finnes nemlig et italiensk Commodore-selskap som hevder å eie rettighetene til varemerket i deler av verden, og i Italia virker det som de har sakene sine i orden. Nylig sendte de ut en pressemelding der de motsetter seg mye av det sagt av Christian Simpson. De sier også at siden deres varemerke er korrekt registrert, kan ikke noen andre (Simpson) trekke det tilbake.
Den italienske Commodore-varianten ser primært ut til å selge Commodore-merkede PC-er og maskinvare, samt enkelte spill. Fra mitt ståsted virker det ikke som de har gjort noe fornuftig med rettighetene den tiden de skal ha eid dem. Men det har jo ikke de andre Commodore-eierne heller.
Sort TheC64 Mini kunngjort
Vi fortsetter med Commodore 64-saker. Retro Games har kunngjort en ny TheC64 Mini-modell, nemlig TheC64 Mini Black Edition. Den er sort, som du skjønner, og kommer i oktober. Den vil selges med en joystick, også sort, samt 25 innebygde spill. Det som gjør disse spillene litt spesielle er at alle er relativt nye – altså fra dagens utviklermiljø på Commodore 64, ikke åtti- og nittitallets. Det begrenser nok nostalgifaktoren en god del, skjønt mange av disse spillene er sabla gode – og du kan jo som vanlig bruke minnepinne for å laste inn alle klassikerne du vil. Hvis du eier dem lovlig, da. Kremt.
Jeg kan ikke se at noen norske nettbutikker har lagt den inn i sortimentet sitt enda, men vi kan jo håpe den slippes her til lands også. For en tid tilbake snakket vi forøvrig med Simon Turner fra Plaion, som distribuerer disse maskinene i Europa. Les det intervjuet her.
Nytt James Pond på vei – orignalskaperen hater det
James Pond-spillene gjorde suksess på nittitallet, kanskje spesielt på Amiga der de slapp å konkurrere mot Mario og Sonic. I dag eies merkevaren av Gameware Europe, som nå har kunngjort James Pond: Rogue AI for PC og mobil. Uheldigvis har ikke den KI-pregede kunngjøringen imponert særlig mange, og James Ponds pappa, Chris Sorrell, er en av de som er skuffet. Hans reaksjon finner du hos Time Extension. I rettferdighetens navn sier han også at James Ponds nye og langt mer fleksible robotdrakt (som du kan se i denne videoen) virker ganske artig.
Planter og zombier slåss igjen
Det er vel ingen som vil ha zombier på plenen, aller minst solsikkene og de andre plantene som egentlig holder til der. Plants vs. Zombies leverte en fiffig variant av tårnforsvarsjangeren da det opprinnelig dukket opp i 2009, og nå kommer spillet tilbake i HD. Plants vs. Zombies: Replanted lanseres for alle konsoller og PC (Steam) den 23. oktober, og her loves vi ikke bare fancy ny grafikk men også nye brett og mekanismer, historieinnhold og en hel rekke andre ting.
Her er en trailer:
Skaperen av Football Manager med Steam-utgivelse
I 1982 skapte britiske Kevin Toms et lite spill som het Football Manager, der du fikk rollen som manager for en fotballklubb. Duh! Spillet ble rimelig populært, for å si det mildt, og det samme gjorde sjangeren det skapte. I de siste årene har Toms jobbet med et nytt fotballmanagerspill i stil med sine gamle utgivelser, og den 14. august kommer det til Steam.
Det nye spillet heter Kevin Toms Football Star Manager (noen andre bruker Football Manager-navnet i dag), og det ser riktig så «retro» ut. Men ikke alle har tid eller lyst til å sette seg inn i et moderne spill i sjangeren, og det er jo lov å håpe at det nye spillet fortsatt til Toms har det vanedannende fundamentet som gjorde originalen så populær.
Her er en morsom liten trailer:
Gjør byen til en parkeringsplass i Car Park Capital
MicroProse har kunngjort at de skal gi ut enda et spennende prosjekt. Spillet heter Car Park Capital, og er et bygge-/strategispill som kanskje ikke blir særlig populært hos Bent Høie. Her må du nemlig bygge parkeringsplasser. Jo større, jo bedre! Antakeligvis vanker det bonus hvis hele byen kan bli én gedigen parkeringsplass. Men uansett, Car Park Capital er åpenbart inspirert av klassikere som Transport Tycoon (fra gamle MicroProse), og jeg elsker pikselgrafikken. Det kommer til PC, men vi vet ikke når. Vi vet at det finnes en trailer å lenke til, da:
Test demo av Shinobi: Art of Vengeance
Sega bringer actionserien Shinobi tilbake, og det nyeste spillet i serien skal slippes 29. august. Her får vi todimensjonal slåssing og hopping med en stilig, tegnefilminspirert presentasjon, og det ser slett ikke galt ut. Men nå har utvikler Lizardcube sluppet en demo på alle plattformer, så du kan teste det selv. Du finner lenker til de ulike butikksidene på det offisielle nettstedet (via forhåndsbestillingsmenyen).
Sega har også sluppet en ny trailer fra spillet:
Spillmusikkskaper Peter Clarke er død
Remix64 bringer oss den triste nyheten om at Peter Clarke er død, etter å ha kjempet mot kreft i lang tid. Clarke er mest kjent for å ha laget musikk for en rekke spill på åttitallet, men han var også et aktivt medlem av miljøet rundt remixing av eldre spillmusikk. Clarke ble 66 år.
Peter Clarke har faktisk en spesiell plass i hjertet mitt. Det var nemlig han som lagde musikken til Commodore 64-versjonen av Bubble Bobble, som var det første spillet jeg spilte på min egen Commodore 64-maskin. Inntil da var spillmusikk for meg bare pip (tenk PC Speaker, selv om min maskin var en Sharp MZ), og du kan kanskje se for deg hva ørene mine følte da denne låten bare sprang seg ut av høytalerne på familiens enormt store (i volum, ikke skjermstørrelse) kasse-TV en gang i siste del av åttitallet:
Original-låten er forøvrig laget av Tadashi Kimijima, og hvis du hørte den på en arkademaskin var det rimelig stor stas – i stedet for å være introlåt som på Commodore 64, var dette låten som akkompagnerte seierssekvensen. Og den tror jeg ikke det var så veldig mange som nådde…
Nye retrolanseringer
Her lister jeg opp gamle spill relansert på nye plattformer, samt nyversjoner, samlepakker og slikt. Jeg kan også ta med et og annet helt nytt spill laget i retrostil, nye oppfølgere til gamle spill eller nye spill på retroplattformer.
Ninja Gaiden: Ragebound
Ninja Gaiden er tilbake i herlige 2D-piksler, fra skaperne av Blasphemous. Ragebound kombinerer visstnok de klassiske spillmekanismene fra 8-bit-spillene i serien med dybden og intensiteten fra de moderne 3D-spillene, og følger en ninja som heter Kenji Mozu. Mens den faste hovedpersonen Ryu Hayabusa er på en reise til USA bryter helvete løs i Japan, og det er Mozus tur til å vise seg som helten alle trenger.
Ragebound ser ut til å ha fått en svært god mottakelse så langt. Spillet er ute på PC (Steam og GOG) samt de konsollene du forventer (alle moderne). Trailer:
Earthion
Ancient Corporation er et utviklerstudio ledet av den legendariske spillmusikkskaperen Yuzo Koshiro, og nå har de sluppet Earthion på Steam. Dette er et sideskrollende romskytespill i klassisk stil. Du styrer ditt romskip, og må plaffe ned det meste som beveger seg – utenom bonusene, for de må du selvsagt snappe opp i stedet. Naturligvis kan du også oppgradere våpnene underveis. Som seg hør og bør får vi en variert kampanje, og det blir også en utfordringsmodus. Lydsporet er det selvsagt Koshiro selv som står for, og her får vi også en musikkavspillermodus i selve spillet.
Earthion kommer forøvrig til moderne konsoller i september, og får en Mega Drive-versjon i 2026. Trailer:
A World of Keflings
Dette er et slags Gullivers Reiser-aktig bybyggerspill der du må bygge opp et samfunn for en gjeng småfolk (samt gjøre en hel masse andre ting). Spillet stammer fra 2010, da det ble lansert på Xbox Live Arcade og ble svært godt mottatt der. Nå er det tilbake i oppgradert form for PC (Steam). Det ser ikke ut som utvikler NinjaBee har gjort enormt mye med spillet, i stedet satser de på at den gamle opplevelsen fortsatt holder mål. Og basert på brukeranmeldelsene, ser det slik ut.
101st Airborne in Normandy
Ukens Steam-relansering fra Strategy First er for en gangs skyld ikke en obskur østeuropeisk import, men et (fortsatt relativt obskurt) taktikkspill laget av Interactive Simulations og opprinnelig utgitt av Empire Interactive. I 101st Airborne in Normandy sendes vi tilbake til den andre verdenskrigen, og loves plenty av dybde der vi må hjelpe en gjeng allierte fallskjermsoldater å komme seg ut av fiendens territorium. Spillet kom i 1998, og jeg vet ikke helt hva Strategy First har gjort for å få det til å kjøre glatt på moderne Windows-versjoner. Men det er listet opp som kompatibelt med Windows 10 og 11.
Star Racer
Dette indie-spillet ser ut til å være ganske tungt inspirert av fordums storheter som F-Zero, men det er vanskelig å klage når det ser så stilig ut som det gjør her. Bare sjekk traileren under. Star Racer finner du på Steam.
Track & Field – på Amiga
I de senere årene har flere utviklere jobbet for å overføre en rekke klassiske spill til Amiga, i så autentiske versjoner som mulig. En av disse er jotd666, og du kan se hele sortimentet hans på Itch.io. Hans nyeste utgivelse er en Amiga-versjon av Konamis sportsspill Track ‘n’ Field. Hvis du er en av dem som kastet mynt etter mynt i en Track ‘n’ Field-maskin på åttitallet, og desperat ønsket at det skulle komme til Amiga, så har du altså nå fått ønsket i oppfyllelse. Bedre sent enn aldri! Dette er naturligvis ikke en offisiell versjon, men vi satser på at Konami ikke bryr seg.
Primal Planet
Dinosaurer møter pikselkunst møter Metroidvania i denne nylanseringen. Spillet er ute på PC (Steam og GOG), og du får bare sjekke traileren:
Hentet fra nettet
Kule artikler og andre greier fra nettet. Del gjerne dine egne ting i kommentarfeltet!
- Tone Rebellion hos The Obscuritory – Om du liker å lære om ukjente (men stort sett interessante) spill er The Obscuritory et godt nettsted å besøke. Det har riktignok vært veldig stille der en stund, men det er plenty av lesestoff fra før. Og nå har innehaver Phil Salvador postet en ny sak, om strategispillet The Tone Rebellion. Det virker som et uendelig fascinerende spill, men samtidig er jeg litt glad for at det er Salvador som har spilt det, og ikke jeg.
- Utopia: The Making of a Nation hos Time Extension – Utopia var et britisk forsøk på å lage SimCity i verdensrommet, og samtidig utvide konseptet. Ifølge vår egen Martin Gjesdal lykkes utviklerne veldig godt med det. Hos Time Extension kan du lese om utviklingen av spillet.
- – Det var egentlig bare Nintendo som tjente penger på NES-spill – Automation er et Japan-fokusert spillnettsted. Nå har de snust opp en video laget av Capcom-veteran Yoshiki Okamoto, der han forteller hvor vanskelig det var for tredjepartsutgivere å faktisk tjene penger på selv suksessrike spill for Nintendos konsoller. De eneste som konsekvent tjente penger på dem var Nintendo selv, sier han, og fortsetter med at det først var med PlayStation at Capcoms hjemmedivisjon virkelig begynte å tjene penger.
- Spillnorge.no – Dette er et sosialt nettverk for spillere, spillutviklere og andre som er interessert i spill. Ta en titt, og husk å følge oss der.

Uken på Spillhistorie.no
Ny uke, nye artikler. Jeg sparket uken igang med å se på Kaizen: A Factory Story, den nye hjernetrimmeren fra gjengen bak spill som Infinifactory og Opus Magnum. Jeg kan jo «spoile» at jeg ikke helt syntes Kaizen er i det øvre sjiktet av spill fra den utvikleren, men det leverte en god porsjon moro. Så les gjerne mine inntrykk her.
Det er sommerpause hos de fleste spillpodcaster for tiden, så da passer det jo fint at vår egen Diskettkameratene har kommet seg over det vanskelige andrealbumet. I episode nummer to snakker Martin og Retrogamingpappa om Super Cars II på Amiga.
I forbindelse med podcasten har Retrogamingpappa intervjuet skaperne av spillet, Andrew Morris og Shaun Southern. Begge indikerer at de er interessert i å gå tilbake til serien, og det er jo ganske spennende! Intervjuet er tilgjengelig både på norsk og engelsk.
Sist ut er del tre i min serie om Knights Computers’ samlekassett for Sharp MZ-80A. I denne artikkelen har jeg valgt å kun ta for meg ett spill, nemlig pseudo-rollespillet Wizard’s Castle. For mange kan dette spillet ha vært deres første møte med noe som lignet på rollespill, så det er historisk interessant.

Spillhistorie.no for ti år siden
Apropos Sharp MZ-80A (siste avsnitt i forrige bolk), for ti år siden lagde jeg det jeg tror var den første artikkelen om maskinen for Spillhistorie.no. Det har blitt en god del flere, siden. Under overskriften Slik så spillene ut da jeg var barn viste jeg flere videoer av spill laget for plattformen, og det slutter aldri å fascinere meg hvor enormt spillteknologi har utviklet seg siden min første spillplattform kom ut.
Mats tok en liten titt på roguelike-actionspillet Dungeon Souls, som da var i «early access». Det ser egentlig fortsatt ganske stilig ut.
Kristian hadde også litt på hjertet, om mobilspillet Lifeline. Dette er et tekstbasert spill der du må hjelpe en strandet astronaut, og det er et spill av den typen som faktisk fungerer veldig godt på mobil.
Nikolai var også aktiv denne uken, med femte del av hans episke spilldagbok Norgesveldet. Sist, og kanskje minst, oppdaterte jeg våre to første tilbakeblikk med video fra spillene som jeg hadde tatt opp (Star Fleet: The War Begins og Tower of Babel).
Tusen takk for støtten på Ko-Fi
Det tar mye tid og arbeid å drive Spillhistorie.no, selv om jeg er utrolig heldig og får hjelp fra en rekke fabelaktige mennesker. Hvis du setter pris på det jeg gjør, er det lov å svippe innom Ko-Fi og kjøpe meg en kopp kaffe (eller to, til og med). I så fall blir jeg veldig glad! Tusen takk til dere som har støttet meg allerede!