Star Wars Galaxies vekket fra de døde

Hvis man er blant de som liker Star Wars-universet, er sjansen stor for at man har hørt om (eller til og med spilt) det svært gode MMO-spillet Star Wars: The Old Republic, som ble lansert av Bioware og EA julen 2011.

Star Wars Galaxies
Spillerne kunne samarbeide om de merkeligste ting – her danses det i en kantine

Sjansen er nok mindre for at man har vært borti det forrige MMO-et i samme univers. Sommeren 2003, et drøyt år før World of Warcraft satte fyr på den massive flerspilleropplevelsen på nett, ble nemlig Star Wars Galaxies lansert av Lucasarts. Utvikler var ingen ringere enn Everquest-utgiver Sony Online Entertainment, som hadde høstet god erfaring i sjangeren de siste årene.

Spillet ble likevel bare drøye åtte år gammelt. Fem dager før lanseringen av Star Wars: Old Republic, ble SWG-serverne stengt ned for godt. Det betyr imidlertid ikke at spillet er dødt og begravet. I etterkant dukket det nemlig opp en brukerskapt emulatorserver, kalt SWGEmu.

Giganttabbe

Star Wars Galaxies - Rancor
Dette beistet var det ofte lurt å holde seg unna.

Det skal nevnes at denne ble påstartet lenge før spillet stengte ned,  mye av de samme årsakene som serveremulatoren til Everquest ble utviklet. Mange spillere var nemlig i harnisk da Star Wars Galaxies gikk gjennom massive endringer snaue to år etter lansering, og endret selve grunnpillarene som gjorde spillet så unikt den gang: profesjonssystemet og kampsystemet.

Ingen skjønte heller hvorfor Sony valgte å gjøre dette. Spillet var det nest mest suksessrike vestlige MMO-et, og med snaue 350.000  abonnenter var de kun slått av sitt eget Everquest. Det var dog helt til World of Warcraft ble lansert, som med sin millionsuksess omdefinerte alt man tidligere hadde regnet som bra tall i denne sjangeren.

Sony (trodde de) hadde sett og identifisert suksessformelen til World of Warcraft, og prøvde å innlemme mye av det samme i sitt eget, etablerte spill.  Ikke bare reduserte og forenklet de antall yrker og måten de fungerte på, de gjorde også det samme med mange andre spillmekanikker. I tillegg gjorde de det mulig å starte direkte som en Jedi, noe som ikke ble tatt godt i mot. Tidligere var det å bli Jedi regnet som «end-game», noe man først kunne oppnå etter å ha lagt ned hundrevis av timer i spillet. Dermed ble det naturlig nok opprør når alle kunne bli det fra starten av. De eksisterende Jedi-ridderne følte seg snytt.

Det unike som forsvant

Star Wars Galaxies - Professions
Slik så det ut den gang, en liten bit av profesjonssystemet i Star Wars Galaxies.

Et annet problem var nettopp det at en av hovedgrunnene til at Star Wars Galaxies var så populært den gang, var fordi det var unikt på så mange måter. Sony prøvde dessverre å tilfredsstille massene for å ta (tilbake) en del av WoW-kaken, og glemte dermed kjernespillerne og selve identiteten til spillet. Etter forandringene ble det mer likt som «alle andre» i sjangeren. Samtidig var det ikke nok til at vanlige folk ble mer interesserte i spillet – det var tross alt to år gammelt allerede, og hadde et etablert rykte som et annerledes-MMO.

Dette feilgrepet sørget for en massiv spillerflukt, og uten særlig mange nye spillere gikk brukerbasen kraftig ned. John Smedley, President i Sony Online Entertainment, innrømte så sent som i 2012 at det var en stor tabbe å gjøre disse endringene. Dessverre var det syv år for sent.

Har du lyst å prøve?

Etter den første utvidelsen kunne man faktisk fly i verdensrommet med joystick, og delta i sanntidskamp.
Etter den første utvidelsen kunne man faktisk fly i verdensrommet med joystick, og delta i sanntidskamp.

Etterhvert kom det flere brukerstyrte emulatorservere til Star Wars Galaxies, men SWGEmu regnes som den mest populære. I skrivende stund har den rundt 1.250 samtidige påloggede spillere. Serveren har for øvrig et tak på 3.000 spillere, så det er ennå god plass.

I motsetning til Everquest, som lever i beste velgående, så er det vanskelig å få tak i Star Wars Galaxies i en butikk eller på (lovlige) nettsider. Uten klienten kommer man ikke så langt, selv om det allerede eksisterer en brukerskapt klient. Problemet med denne er at den foreløpig ikke har et grafisk grensesnitt. Med andre ord, spilleropplevelsen blir nok litt mangelfull.

Det jobbes imidlertid med å skape en fullverdig klient, men det er foreløpig ingen ETA på dette. Selvsagt er det ikke umulig å skaffe seg den originale klienten hvis man leter litt, men ettersom den ikke er frigitt offisielt, så vil det sånnsett være ulovlig å laste den ned fra uoffisielle kilder. Hvorvidt piratjegere vil jage noen som laster ned et uspillbart MMO-spill, det er en helt annen sak.

 

Kilder: SWGEmu, MMORPG.com

 

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.