The Bard’s Tale IV med Kickstarter-kampanje

Amerikanske inXile vender tilbake til Kickstarter for tredje gang den 2. juni, da de lanserer en folkefinansieringskampanje for The Bard’s Tale IV. De kommer til å be spillerne om 1,25 millioner dollar for å utvikle spillet – og skal vi dømme etter selskapets tidligere suksesser kommer de antakeligvis til å oppnå det målet.

Beklager gjentakelsen, men dette er det eneste bildet. Og det er ikke et ekte skjermbilde, men et bilde av hvordan inXile ønsker spillet skal se ut.
Beklager gjentakelsen, men dette er det eneste bildet. Og det er ikke et ekte skjermbilde, men et bilde av hvordan inXile ønsker spillet skal se ut.

I forbindelse med nyheten om kampanjen har selskapet fortalt litt om spillet. Det blir et førstepersons grottekravlingsrollespill som på mange måter minner om Legend of Grimrock (eller Eye of the Beholder, om du er gammel slik som jeg). Det betyr at handlingen foregår i en verden delt opp i tredimensjonale ruter, som man «hopper» mellom litt som brikker på et sjakkbrett.

Det enkle konseptet betyr ikke at grafikken blir enkel, og inXile snakker blant annet om å bruke samme teknikk som The Astronauts brukte for å «scanne» virkelige objekter inn i sitt ultralekre eventyr The Vanishing of Ethan Carter. Ettersom spillet bruker Unreal Engine 4 får det massevis av lekre effekter også.

Handlingen foregår i og (primært) under en ny by, bygd oppå ruinene av den klassiske Bard’s Tale-byen Skara Brae. Teamet skal ha besøkt Mary King’s Close i Edinburgh for å finne ut hvordan Skara Brae burde ta seg ut (og etter å ha lest om stedet fikk jeg også veldig lyst til å besøke det). Områdene under blir mer grotteaktige, og fulle av feller, teleportere og andre greier av den typen som ga rollespillere mareritt på åttitallet.

I likhet med Legend of Grimrock får vi massevis av gåter, og inXile-sjef Brian Fargo hevder de har blitt inspirert av det stilige hjernetrimspillet The Room (anbefales!). I The Room utforsker du en mystisk safe i ekstrem detalj, og slik blir visstnok også jakten på hemmelige rom og andre saker i spillmiljøene. Men også objektene du plukker opp vil være detaljerte – et enkelt sverd kan for eksempel ha en godt skjult bryter, som tenner magiske flammer og gjør det mye farligere.

Ta en titt på sniktitter hos PCGamesN, Eurogamer og Rock, Paper, Shotgun for mer info.

inXile jobber forøvrig også med en stor gratisoppdatering til det postapokalyptiske rollespillet Wasteland 2.

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.