Johnny Cash introduserer Mass Effect: Andromeda

EA har akkurat introdusert Mass Effect Andromeda, i en stilig trailer passende nok akkompagnert av Ghost Riders in the Sky av Johnny Cash. Spillet foregår lenge etter hendelsene i originaltrilogien, og du får utforske Andromeda-galaksen i stedet for vår egen galakse.

Yay!
Yay!

Det eneste vi egentlig får bekreftet i traileren er at Mako-kjøretøyet fra originalen er tilbake. Det synes jeg er glimrende nyheter. Utforskingen av planeter ved hjelp av Makoen funket aldri så godt som BioWare utvilsomt ønsket, men problemet var gjennomføringen og ikke konseptet.

De hadde rett og slett ikke lagt nok arbeid i å gjøre det interessant, og Makoen var dessuten litt for knotete å styre til at det var så gøy å bruke den. Da BioWare bare kuttet det elementet fra de neste spillene, i stedet for å gjøre det ordentlig, skuffet de meg stort. Spesielt med tanke på at erstatningen var den gørrkjedelige planet-skanningen.

Gjør klar for landing!
Gjør klar for landing!

Ved å la meg besøke øde og, i manges øyne, kjedelige planeter der det ikke var massevis av historier, fiender og skatter, klarte Mass Effect å selge illusjonen av å være en utforsker i det store verdensrommet. Det kule med tanken på futuristiske romreiser er tross alt ikke det tomme verdensrommet man reiser gjennom, men alle klodene man kan besøke. Og de trenger ikke alle være spekket med unikt innhold.

Å utforske en øde ørkenplanet på jakt etter ressurser kan dessuten være givende og moro hvis det gjøres ordentlig – noe alle som har spilt klassikere som Star Flight og Star Control 2 vet. Mass Effect hadde faktisk litt Star Flight-vibber, som oppfølgerne aldri helt klarte å gjenskape.

Jeg liker også et annet aspekt av traileren, som gir meg håp om at Mass Effect Andromeda vil få større fokus på utforsking enn de forrige spillene, og det er hvordan piloten blar mellom ulike, svært forskjellige destinasjoner før han(?) bestemmer seg for hvor han skal reise. Valget av musikk for traileren gir meg dessuten litt forhåpninger om at spillet får en litt Firefly-aktig «vill vest»-stil.

Alt i alt er jeg positiv. Men dette er jo EA, så det kan jo godt tenkes de ødelegger spillet ved å presse inn unødvendige flerspillerelementer eller noe annet tull.

BioWare forteller forøvrig at du får velge om du vil spille som mann eller kvinne (men at du må spille et menneske), og får et nytt team med eventyrere å jobbe med. Romantikk blir det også tid til. Traileren er bygd i Frostbite-motoren, og representerer ikke ekte gameplay men hvordan utviklerne ser for seg at spillet skal se ut når det lanseres mot slutten av neste år.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.