Tenk deg et fantasybasert imperiebyggespill etter at en fraksjon har stukket av med seieren. Det er slik Stardock beskriver Sorcerer King, og dessverre er det ikke din fraksjon som har vunnet. Du er ikke «sorcerer king» – du er bare en småkonge som fortsatt er i live, og fortsatt har litt land.
Problemet er nå at vinneren av den store krigen planlegger å bruke mektig magi for å bli en gud. Og det vil uheldigvis ødelegge resten av verden. Dermed må du forsøke å stoppe ham, selv om krigen egentlig er tapt. Dette gjør Sorcerer King til et imperiebyggespill litt utenom det vanlige, ettersom motstanderen din allerede er etablert og betydelig mektigere enn deg.
Du finner også andre fraksjoner, men de ligger med brukket rygg og slikker sårene sine etter den store krigen. Det blir opp til deg om du vil forsøke å alliere deg med dem, eller ta knekken på dem en gang for alle. Målet er heller ikke å ta over verden, men å redde den. Ditt oppdrag er enkelt og greit å skape en hær stor nok til å storme kongens festning, og overvinne ham.
Sorcerer King blander tradisjonelle elementer fra 4X-sjangeren med taktisk kamp og rollespillelementer. Det er et turbasert spill, og er satt til samme verden som Elemental og Fallen Enchantress. Spillet har vært i «early access» en stund, tilsynelatende uten å tiltrekke seg veldig mye oppmerksomhet, og er nå lansert i ferdig utgave.
Her er lanseringstraileren:
Og her er en (rimelig stor) nybegynnerguide: