Sony holdt en svær pressekonferanse i Paris i går, der de annonserte mye spennende. Her er noen av høydepunktene.
Litt ris først: Det er ganske lenge siden en hel spillverden etablerte at plattform-eksklusivt innhold til multiplattformspill suger. Absolutt ingen liker det. Så når Sony starter showet med å skryte av slikt, er det bare irriterende, og fremstår dessuten som ganske tonedøvt i dagens marked.
Utenom dette, var det mye artig på konferansen. Jeg skal ikke gå i detalj, men peke ut noen av mine høydepunkter. Det første spillet som fikk meg til å følge med var Boundless, et spill åpenbart inspirert av Minecraft, men med superkule, dynamiske portaler som kobler sammen et bredt spekter av svært ulike verdener. Det ser virkelig stilig ut, og jeg gleder meg. Spillet kommer til PS4 og PC, og du finner mer info på PlayStation-bloggen. Trailer:
Det andre spillet som virkelig imponerte kom langt senere i showet, og er det nye studioet til Michel Ancel (Rayman, King Kong, Beyond Good & Evil) sitt første spill. Wild er et svært åpen verden-spill satt til det som ser ut som en slags fabelversjon av forhistorien. Det (dessverre) PS4-eksklusive spillet ser ut til å by på temmelig mye frihet til å oppnå målene dine som du vil, noe den stilige videoen under demonstrerer. Mer info på PlayStation-bloggen.
Sonys avsløring av spill for VR-systemet sitt var også ganske kul, og som en stor fan av VR gleder det meg stort at flere aktører satser tungt på dette. Av Sony-annonseringene ser jeg mest til CryTeks Robinson: The Journey, fordi det har dinosaurer. Og veldig lekker grafikk. Jeg forstår det slik at dette spillet også kommer til PC. Men ett spørsmål, CryTek: Når den svære rovdinosauren akkurat har skaffet seg mer mat enn han/hun kan spise selv, hvorfor skulle han/hun være interessert i å jage meg? Anyhoo, mer info & video:
Av de andre VR-spillene var det egentlig bare Battle Zone jeg fant interessant. Lekker, retroinspirert presentasjon og mye action. Jeg er også ganske overbevist om at de VR-spillene som fungerer best, er de som plasserer deg i en eller annen farkost der spillfiguren sitter «stille». Her er traileren:
David Cage har laget pompøs, usammenhengende galskap siden nittitallet, men selv om han har vist seg helt uegnet til å sette sammen en ordentlig historie, vet vi at han er utrolig dyktig til å fylle spillene sine med velregisserte sekvenser som spiller på hele følelsesregisteret vårt. Og spillene hans er alltid underholdende og spektakulære. Nyannonserte Detroit blir neppe noe unntak. Informasjon og trailer:
Dreams, fra LittleBigPlanet-skaperne Media Molecule, skjønner jeg ingenting av. Det ser imidlertid veldig lekkert ut, i alle fall når figurene ikke er i bevegelse. Jeg er litt skeptisk, men setter samtidig pris på spill som oppfordrer til kreativitet. Litt for lang video:
Det siste spillet jeg bet meg merke i var fra finske Housemarque, som sto for et av de få lanseringsspillene til PS4 som alle faktisk likte, nemlig Resogun. I Matterfall ser det ut til at de har tatt de fysikkbaserte ødeleggelsene til et nytt nivå. Spillet ser herlig demoscene-inspirert ut. Info og video:
Noen andre nyheter:
- No Man’s Sky kommer ikke før i juni 2016. Buu!
- Dhalsim kommer til det nye Street Fighter-spillet. Det var favorittfiguren min i Street Fighter 2, så det var litt merkelig å se ham introdusert som en «ny» karakter.
- Tekken 7 annonsert for PS4. På en ganske klein måte, men jaja.
- Nytt Gran Turismo annonsert. Tydeligvis mye fokus på flerspiller og/eller nettbasert konkurranse. Mye snakk, lite spillvideo.
- DriveClub Bikes ble annonsert og lansert i går. Motorsykkel-ekspansjon for DriveClub.
- Uncharted 4s flerspillerpresentasjon fikk oss til å glede oss mindre til spillet.
Lurer på om Michel Ancel noensinne kommer til å bli ferdig med Beyond Good & Evil 2, men om det i så fall ender opp som en konsolleksklusiv håper jeg det aldri kommer ut.
Holdt forøvrig på å le meg i hjel av den nye David Cage-traileren. Den mannen kommer aldri til å lære.