Escape Velocity: Nova-aktig romeventyr på Steam

Gratisspillet Endless Sky har blitt lansert på Steam. Her kan du drive handel og krigføring i rommet.

Romkamp i Endless Sky.
Romkamp i Endless Sky.

Husker du Escape Velocity: Nova? Det var et todimensjonalt romspill som på mange måter fungerte som en kombinasjon av Asteroids og Elite. Du startet med et lite og svakt romskip, og måtte tjene til livets opphold ved å handle varer, ta oppdrag og generelt gripe de mulighetene du fikk. Ved hjelp av inntektene kunne du forbedre skipet ditt, og bli stadig mektigere.

Endless Sky er et gratisspill tungt inspirert av Escape Velocity: Nova, og nå har det blitt lansert på Steam. Som inspirasjonskilden er det et 2D-spill der du må arbeide deg opp og frem i verden, og kan tjene penger på handel, passasjerfrakt, eskorteoppdrag, dusøroppdrag eller bare smuggling og piratvirksomhet.

Handel i Endless Sky.
Handel i Endless Sky.

Spillet har også en hovedhistorie du kan følge, med en borgerkrig der du selv velger hvem du eventuelt vil støtte. Utviklerne mener det vil ta mellom 8 og 16 timer å fullføre hovedhistorien. Spillet er ute for Mac, Windows og Linux.

Utviklerne lover også at det skal være lett å modifisere spillet, og at de selv har mange planer for den videre utviklingen. Ta en titt på det offisielle nettstedet for mer informasjon.

Mimring om Escape Velocity

Kart i Endless Sky.
Kart i Endless Sky.

Escape Velocity: Nova er et spill jeg selv husker ganske godt, ettersom det var det første virkelige «indie-spillet» jeg noensinne anmeldte for Gamer.no. Dette var i 2003, og selv om vi hadde en anmeldelse av indie-sensasjonen Uplink, var ideen om å anmelde spill som ikke ble distribuert i butikk (noe Uplink forsåvidt ble) rimelig fremmed for oss.

Kort etter skrev Kristian Aasgaard en anmeldelse av Live for Speed (et av tidenes første «early access»-spill?). Men det skulle gå faktisk gå minst ett år før neste slike anmeldelse, og ganske mange før det å anmelde et nettdistribuert spill var like naturlig som å anmelde et butikkspill.

Heldigvis var det på den tiden mye lettere for nisjespill å få butikkdistribusjon, og vi var tross alt ganske flinke til å dekke strategispill og andre typer spill som ikke hadde AAA-budsjett.

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.