Infocom-skattekiste lagt ut på nettet

Tusenvis av design-dokumenter fra et av åttitallets viktigste spillstudioer har blitt scannet og gjort tilgjengelig for alle.

Infocom var en av grunnleggerne av det profesjonelle spillmarkedet for datamaskiner, og med deres Zork-trilogi satte de en helt ny standard for hva som var mulig å få til av eventyrspill på de tidlige hjemmedatamaskinene. Senere ble spillene deres mer og mer intrikate, og de lanserte også flere mer eksperimentelle prosjekter.

Tidlig designdokument fra A Mind Forever Voyaging.
Tidlig designdokument fra A Mind Forever Voyaging.

En av Infocoms mest kjente designere var Steve Meretzky, som åpenbart forsto at han var med på noe viktig. Han støvsugde nemlig kontorene for notater, journaler, kart og memoer, og endte opp med en samling på mange tusen sider.

Jason Scott fra Internet Archive brukte flere måneder på å scanne inn cirka 9000 sider fra disse dokumentene, og nå har disse blitt gjort tilgjengelig på nettstedet.

For alle som setter pris på spillhistorie er de nye dokumentene en aldri så liten skattekiste, som gir et spennende innblikk i hva som foregikk bak scenen under utviklingen av noen av eventyrsjangerens største klassikere.

Det er forøvrig et stort mysterium at ikke alle Infocom-spillene (eller i alle fall de som ikke er basert på lisenser) er tilgjengelige på nettet. GOG har Zork-spillene (samt Planetfall, som er inkludert i The Zork Anthology), men ikke noe mer – hvor er resten? Hvorfor går det ikke an å få kjøpt Enchanter-trilogien, unike og viktige spill som Portal og A Mind Forever Voyaging, eller notoriske salgssuksesser som Leather Godesses of Phobos?

 

Relaterte innlegg

En kommentar om “Infocom-skattekiste lagt ut på nettet

  1. Hvis du graver litt går det an å finne datafilene til de fleste av spillene. Det er en liten ting da, som gjør det vanskelig å legge ut, og det er at mange av spillene har kopibeskyttelse i form av noe man må gjøre helt eksakt i spillet for å komme videre. Det kan være alt fra å taste inn riktig passord i en datamaskin i spillet, til å taste inn riktig tall i et navigasjonssystem. Naturligvis fant man denne informasjonen i brukermanualen. Måten spillene er laget på, med å la dem kjøre i en virtuell maskin og hele pakken, gjør det tungvindt å forsøke å knekke denne formen for kopibeskyttelse.

    Men ellers så finnes det Z-Machines for moderne operativsystem som kan kjøre de gamle spill-datafilene!

Legg inn en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.