Darkest Dungeon er ferdigutviklet

Kjemp mot galskap og uhyggelige monstre i dette unike rollespillet.

I går ble den ferdige utgaven Darkest Dungeon lansert på nettet. Det folkefinansierte spillet har vært i «early access» i cirka ett år, og nå sier utviklerne seg endelig ferdig. Fullversjonen er ikke bare til salgs på Steam, men har funnet veien til DRM-frie GOG også.

Våre helter møter lokalbefolkningen.
Våre helter møter lokalbefolkningen.

Monsterslakt og psykologi

Darkest Dungeon er et rollespill som tar for seg den gigantiske elefanten i rommet til omtrent hvert eneste spill i sjangeren: Hva skjer egentlig med den mentale helsen til en person som må drepe det ene djevelske monsteret etter det andre før de får gjort det samme med ham? Sjansene er ikke helt små for at Skyrim-helten din burde ha sjekket inn på et mentalsykehus for lenge siden.

Spillet lar deg rekruttere en gjeng forskjellige helter, alle med sine egne styrker og svakheter, og sende dem ut på «eventyr» i eldgamle krypter, grotter og ruiner befolket av grufulle vesener. Underveis må de forholde seg både til fiendens skarpe tenner, og sult, sykdom og stress. Moro for deg, neppe like gøy for dem.

Ut på tur, aldri sur.
Ut på tur, aldri sur.

Utviklerne beskriver spillet som et gotisk, turbasert «roguelike»-rollespill, med dataskapte grotter og permanent død for heltene dine.

Darkest Dungeon har hatt stor suksess mens det har vært i «early access», men brukeranmeldelsene på Steam bærer preg av at utviklerne og en ikke helt ubetydelig del av spillmiljøet har vært uenige i hvilken retning spillet burde utvikle seg. Hvem som har «rett» aner jeg ikke, men dette er nok et eksempel på at å involvere spillerne i utviklingen har sine utfordringer.

Det er i grunnen litt synd at Steam ikke gjør det mulig for brukere å enkelt spille eldre versjoner av et spill.

Her er i alle fall lanseringstraileren:

Relaterte innlegg

6 kommentarer om “Darkest Dungeon er ferdigutviklet

    • Spilte litt vel mye dette i går. Morsomme saker! Kan nok bli litt mye grinding og frykter spillet blir ensformig etter hvert, men ser for meg at dette holder seg morsomt en stund til. Gleder meg allerede til i kveld, for å si det sånn. Slo av «corpses», siden det er en mekanisme som alle tydeligvis hater. Har ikke vært veldig vanskelig sålangt heller, men jeg måtte gi opp første boss (heksa), siden bare av halvparten av folka mine kunne nå henne pga den teite gryta som stod midt i veien, og en av dem var helbrederen, som gjør null og niks i skade…..

      • Har ikke kommet like langt som deg, men du kan jo flytte rundt på folkene dine ved hjelp av den bytte plass-knappen helt til høyre i raden med ulike egenskaper. Ellers føler jeg også at spillet virker veldig moro så langt.

        • Klar over det, men bare to av dem kunne nå rad 3 og 4 uavhengig av hvilken posisjon de stod på. ;) Skal love deg at på heksebossen må du bruke den heftig uansett, av grunner jeg ikke skal spoile.

  1. Må innrømme at jeg forstår hvorfor det har vært en del klaging på dette spillet, selv om folk sikkert klager av andre grunner enn meg. Første jeg reagerte på var hvor «gamey» spillet er når du når level 3. Du har en gjeng folk som er redde for absolutt alt, inkludert sin egen skygge, men når de når level 3 så nekter de å gjøre level 1-oppdrag lenger, siden de mener de er for gode for det? Jeg kan akseptere dette om jeg bare kunne fortsatt med level 3-oppdrag, men man har aldri nok penger i dette spillet, så man må altså hele tiden rekruttere nye level 1-folk for å gjøre level 1-oppdrag for å få nok penger til å oppgradere egenskaper og utstyr,på level 3-karakterene dine, samt sende dem til horehuset. Du kan selvsagt oppgradere «byen» din så du kan ha flere folk, men dette betyr bare enda flere oppgraderinger av utstyr/egenskaper som du ikke har råd til.

    Virker som oppgraderinger som reduserer kosten av alt mulig rart er ekstremt viktig, men det betyr jo enormt med grinding for ressurser.

    Dessuten så skjønner jeg ikke hva utviklerne har drevet med i Early access, fordi jeg var ekstremt skuffet da jeg innså at på level 3 skal man bare ta de samme bossene om igjen, og det er jo ikke så veldig mange av dem.Ikke har de noen særlig nye egenskaper heller, det er bare mer HP, og mer skade. Så du må hele tiden oppgradere kun for å henge med på nummergaloppen. Det er også tydelig at dette gjelder på level 5, og på level 5 nekter vel folka dine å gjøre level 3-oppdrag,….. Irriterende at utviklerne har vært så late, for det er veldig morsomt opp til level 3, men jeg har mistet all motivasjon til å fortsette nå.

    • Jeg reagerte også på det at heltene ikke gidder å gjøre vanlige oppdrag når de når level 3. Jeg prøvde jo bevisst å gjøre dem så gode som mulig før bossfighten, og så var det plutselig umulig å bruke dem. Heldigvis gjaldt det først bare én helt, men etter den første bossen jeg tok var alle heltene i hovedpartyet (som jeg hadde investert nesten alt jeg hadde av penger i) på level 3. Og jeg har altså fortsatt to level 1-bosser igjen. Har fått et annet party opp til et nivå der jeg føler de er klare, så vi får se. Men jeg opplever for øyeblikket dette som et unaturlig og urettferdig spillelement.

Legg inn en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.