Førsteinntrykk: Super Arcade Football

Nå kan du spille fotball som om det var 1993, men dette «early access»-spillet har fortsatt en vei å gå før det blir noen klassiker.

Det kommer plutselig en hel haug fotballspill inspirert av åtti- og nittitallets klassikere, inkludert spill fra både Kick Off-skaper Dino Dini og Sensible Soccer-mann Jon Hare (som det morsomt nok fortsatt er litt ondt blod mellom). Super Arcade Football er et annet spill som ikke akkurat prøver å skjule inspirasjonskildene sine, og siden jeg alltid er klar for litt virtuell fotball, tok jeg en titt.

Klar for avspark.
Klar for avspark.

For øyeblikket er Super Arcade Football tilgjengelig i «early access», og det merkes godt. Spillet fungerer, og er underholdende, men det har lang vei igjen før jeg engang vil vurdere å bytte Sensible World of Soccer ut med Super Arcade Football.

Det spillet tilbyr akkurat nå, er muligheten til å spille lokalt mot datamaskinen eller med opp til fire andre spillere. Det har forhåndsdefinerte mesterskap du kan delta i, men ingen ligaer eller karrieremodus. Totalt er det 43 landslag (ingen klubblag) i spillet – Norge suger dessverre så kraftig at vi ikke er med i utvalget. Litt spesielt er det forresten at spillet har ekte navn på spillerne, jeg trodde man måtte ha FIFA-lisens for slikt.

Utviklerne forventer at spillet skal være i «early access» i ti til tolv måneder, og i løpet av den tiden vil de forbedre den generelle opplevelsen, legge til nettbasert flerspiller og en omfattende karrieremodus.

Keeperen har akkurat reddet.
Keeperen har akkurat reddet.

Høy hastighet og enkle kontroller

Kontrollene og hastigheten føles umiddelbart veldig riktig, selv om utviklerne godt kan finjustere siktingen litt. Men grunnleggende sett har de her skapt et spill som føles veldig likt inspirasjonskildene, og er gøy å spille. Gamle Kick Off-fanatikere vil nok reagere på at ballen nærmest klistres til spillernes føtter – sånn sett minner spillet mye mer om Sensible World of Soccer. Ballkontroll er ikke noe du trenger å tenke på her, uten at det gjør meg så veldig mye.

I likhet med klassikerne, har spillet i utgangspunktet kun én skyteknapp. Hvor lenge du holder den inne avgjør hvor hardt du sparker ballen (enten du prøver deg på en pasning eller et skudd på mål). Om du ikke er i besittelse av ballen når du trykker, kjører spilleren din på med en sklitakling i stedet. Jeg syntes det er litt for mange knapper og knappekombinasjoner å holde styr på i FIFA-serien, så jeg setter pris på det mye enklere systemet her. Selv om jeg noen ganger tok meg selv i å bruke knapper fra FIFA når jeg prøvde å gjøre spesifikke ting (som å presse motspilleren).

Blir det mål, eller har keeperen kontroll? (det blir mål)
Blir det mål, eller har keeperen kontroll? (det blir mål)

Det er imidlertid en annen skyteknapp som kan brukes for «slow motion shots», og velger du denne, kan du forsøke å skru ballen mens den er i lufta. Akkurat denne løsningen syntes jeg ikke er så kul, ettersom jeg føler det ødelegger litt for flyten i spillet. Det er bedre å kjøre én hastighet hele veien, føler jeg. Det er uansett opp til deg selv om du vil bruke «slow motion shots» eller ikke, og hvis du ikke gjør det, har spillet veldig god flyt. Det går mye, mye raskere enn for eksempel FIFA-serien, og det er action hele tiden.

Spillet er også utrolig lett å lære. Der FIFA har ti millioner øvingsspill (som riktignok er ganske artige i seg selv), for å lære deg de mange finurlighetene det har å by på, holder det med et bilde av kontrolloppsettet på lasteskjermen i Super Arcade Football. Alt føles veldig naturlig, og det er bare å plukke opp kontrolleren og spille.

Merkes at det er «early access»

Selv om grunnmekanismene fungerer godt, og jeg har hatt mye moro med spillet allerede, er det en god del små og store problemer som må fikses før jeg tør anbefale spillet uten reservasjoner.

Fotball på is. Vittig, men egentlig ikke så spillbart.
Fotball på is. Vittig, men egentlig ikke så spillbart.

Spillerne er for eksempel veldig dårlige til å løpe etter ballen. Den kan godt ligge død to meter fra en spiller, som ikke vil løfte en finger for å ta den uten at du manuelt tar kontroll over ham. På samme måte er spillerne dårlige til å møte ballen når du prøver å sentre til dem. Dette er ganske plagsomt, og det gjør at pasningsspillet ikke fungerer spesielt godt. Resultatet av dette igjen er et spill som belønner egospilling – ta ballen, og ikke slipp den før du er foran mål og kan skyte.

En annen ting som gjør dette til en fin strategi, er de korte banene. Det er rett og slett ikke plass til så veldig mye spill her. De små banene er nok med å sikre høy hastighet og mye action underveis, men jeg håper de blir forlenget litt etter hvert (gjerne i forbindelse med at spillerne blir flinkere til å gå etter ballen).

Sklitaklinger føles også veldig tilfeldige. Du kan godt takle mann og ikke ball, gjerne bakfra, uten å få kort. Andre ganger er det direkte rødt. Jeg har faktisk opplevd at en dataspiller som har hatt ballen, har sklitaklet meg (som ikke hadde ballen) og fått rødt kort. Det virker rett og slett som datamaskinen bruker sklitaklinger i stedet for skudd eller pasninger noen ganger, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Kanskje det bare er en ren «bug».

Innendørsfotball er et ganske artig tillegg.
Innendørsfotball er et ganske artig tillegg.

Ellers er det også en del områder som er direkte uferdige. Man har for eksempel ikke innkast, men innspark – det er ikke noen kasteanimasjoner i spillet enda. Hjørnespark, frispark og straffespark virker også veldig underutviklet (hva med å sette opp en liten mur når motstanderen får frispark like utenfor boksen?). Keeperne trenger flere animasjoner, slik at det ikke ser ut som de redder ved hjelp av et kraftfelt utenfor kroppen noen ganger. Ah, og utviklerne har glemt å legge inn en knapp som lar deg hoppe over reprisene.

Jeg har bare testet spillet mot datamaskinen. Den virker generelt veldig lett å lure, noe jeg tipper ikke menneskelige motstandere er i like stor grad. Ellers tror jeg de fleste av innvendingene mine gjelder uansett om man spiller alene eller med andre. Men det er klart at fotballspill egner seg svært godt til flerspiller, så hvis du vet at du vil få rikelig med muligheter til å spille Super Arcade Football med andre, bør det klatre et par hakk på ønskelista.

Konklusjon

Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte Super Arcade Football da det dukket opp på Steam, og jeg gleder meg til å se hvordan det forbedres i året som kommer. Men enn så lenge, har det noen problemer som gjør at jeg ikke umiddelbart vil anbefale det før utviklerne har fått jobbet videre med spillet. Det belønner egospill i litt for stor grad, ettersom det er mye mindre risikabelt å holde på ballen enn å prøve å sentre den til medspillerne, og sentrale elementer som innkast er ikke implementert ordentlig enda. Fundamentet er imidlertid solid, og presentasjonen er akkurat passelig nostalgisk. Absolutt et spill å følge med på.

For et raskt inntrykk av hvordan spillet fungerer, kan du ta en titt på denne videoen som jeg nettopp laget. Her spiller jeg en rask kamp mellom England og Frankrike:

Super Arcade Football er tilgjengelig på Steam for PC og Mac, og koster 70 kroner. Den ferdige versjonen lanseres etter planen i løpet av første halvdel 2017.

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.