Med Richard «Lord British» Garriotts velsignelse. Den fysiske versjonen ble utsolgt på to timer.
Akalabeth: World of Doom var det første rollespillet skapt av Richard Garriott, som senere skulle gjøre seg bemerket med Ultima-serien. Garriott ga selv spillet ut i 1979, mens året etter fikk det en «skikkelig» utgivelse via den tidlige spillutgiveren California Pacific. Spillet er et førstepersons grottekravlingsspill som også lar deg utforske et større spillkart fra et slags fugleperspektiv.
Opprinnelig ble spillet lansert for Apple II, men nå har en italiensk gjeng laget en Commodore 64-versjon. Den har fått originalskaper Richard Garriotts velsignelse, og selges i begrenset antall på diskett. Uheldigvis bør jeg heller skrive «ble solgt», for de femti diskettene utviklerne hadde lagt ut for salg ble revet bort på to timer.
Det er kanskje ikke så rart, ettersom Garriotts velsignelse gjør at dette faktisk blir en av svært få offisielle versjoner av spillet. Det kom ikke engang (offisielt) til PC før i 1998, da som en del av The Ultima Collection. Den versjonen er gratis tilgjengelig på GOG.
Commodore 64-versjonen ser forøvrig ut til å være identisk med originalen hva selve spillet angår – det er til og med laget for å kjøre med akkurat samme hastighet som Apple II-versjonen – men har noen ekstra bilder.
De femti første diskettene var nummererte, og det vil ikke komme flere slike – utviklerne snakker imidlertid om et nytt standardopplag, for de som har lyst på spillet på diskett og ikke er så interessert i samlerverdien. Men utviklerne har uansett gjort det klart at folk fritt kan distribuere spillet gratis, så det blir forhåpentligvis tilgjengelig på nettet etter hvert.