Nisjeutgiveren opplever PC-markedet som overfylt. Nå vil de gi ut en rekke konsollspill, og starter med Star Hammer.
I et blogginnlegg forteller Slitherines markedsføringssjef Marco Minoli at selskapet (som også Matrix Games og Ageod er en del av) nå har startet en økt satsing på konsollmarkedet, som de tradisjonelt har ignorert helt. Grunnen er at PC-markedet oppleves svært overfylt, og at de nå håper det blir lettere å bli lagt merke til i konsollmarkedet.
Dette betyr for all del ikke at de flytter selskapets fokus over til konsoll – det er fortsatt PC de satser mest på – men samtidig vil de altså begynne å gi ut flere spill for stueplattformene. Det første av disse er Star Hammer: The Vanguard Prophecy, et taktikkspill der du må lede en liten flåte med romskip i verdensrommet.
Sanntid med pause
Star Hammer bruker det strategispillnerdene gjerne kaller et WeGo-system. Det vil si at kampene foregår i sanntid, men pauses ved jevne mellomrom slik at du kan gi ordre. I motsetning til i, for eksempel, et rollespill ala Pillars of Eternity, kan du ikke gi ordre når du vil, kun ved forhåndsbestemte intervaller. Du kan imidlertid pause spillet for å studere resultatene av ordrene dine underveis.
Oppdragene i Star Hammer finner sted i tredimensjonale rom-miljøer, og du får kontroll over en rekke ulike typer romskip, i vidt forskjellige størrelser og fasonger. Spillet har en kampanje med over 60 oppdrag, hvor valgene du tar underveis i oppdragene bestemmer ruten du tar gjennom kampanjen. Spillet inkluderer også muligheten til å designe egne oppdrag.
PC-versjonen fikk mye ros da den kom ut i fjor, og spillet har også fått en vellykket iOS-versjon. Xbox One-utgaven av spillet har allerede kommet på markedet, mens PlayStation 4-versjonen skal lanseres denne uken. Her er traileren (med musikk som minnet meg veldig om en sånn rimelig populær TV-serie):