Stor Super Smash Bros. Melee-turnering i Oslo

Nintendo-klassikeren lever fortsatt, og denne måneden samles verdenseliten til dyst i Norge.

Her på Spillhistorie.no tenker vi først og fremst på The King of Kong når vi hører begrepet eSport, og vår favorittutøver gjennom tidene må være tidligere Q*bert-mester Doris Self. Men det er likevel rimelig spennende at GameCube-spillet Super Smash Bros. Melee fra 2001 fortsatt holder koken som eSport-spill. Nå holdes det snart en stor turnering for Super Smash Bros.-serien i Oslo, der verdenstoppen møtes til dyst foran et stort publikum.

Turneringen arrangeres av Smash Norge og Pressfire.no, og finner sted fra 21. til 23. oktober på Thon Hotel Gardermoen. Dette er andre året på rad denne turneringen holdes, og siden den var en stor suksess i fjor, har den nå blitt flyttet til langt større lokaler. Over 1000 mennesker får plass, og om du er interessert, kan du stikke innom det offisielle nettstedet for mer informasjon.

Et populært spill.
Et populært spill.

Hvorfor spilles det fortsatt?

Super Smash Bros. Melee er et spill der opp til fire spillere kan ta kontroll over hver sin figur fra Nintendo-universet, og må prøve å banke hverandre i sideskrollende miljøer. For mange høres det kanskje litt rart ut at et spill spill fra 2001 er så populært i den moderne eSport-scenen. Vi spurte Erik Fossum fra Pressfire.no om hva han tror spillets store popularitet kan komme av:

– Det er en tredelt greie tror jeg, der grasrotjobbinga og organiseringen kanskje har vært viktigst. Det er lokale turneringer hele tiden, med foreninger og klubber som jobber både med rekruttering og «opplæring». At det også finnes større internasjonale turneringer har gjort at mange jobber «mot noe». At det ikke er onlinespilling bidrar nok til at det er en større følelse av samhold. Generelt har jeg blitt imponert over hvor organisert miljøet har vært når vi har jobbet med Smash Norge, sier han.

Han fortsetter:

– At det i tillegg er en veldig tung narrativ greie i miljøet, med de fem uovervinnelige toppspillerne (kalt The Gods) som har dominert samtlige turneringer de siste 6-8 årene, og utfordrerne av disse, gjør det mer spennende. Sjekk gjerne ut Leffen, «drittungen» som kom inn og er den eneste som har slått de. Det skapte mye støy i miljøet, som har vært veldig gøy å følge for utenforstående.

I tillegg trekker han frem oppsvingen til strømmeplattformen Twitch og dokumentarfilmen The Smash Brothers som faktorer som sannsynligvis har spilt inn og sikret spillets vedvarende popularitet.

– Pluss at spillet er gøy, da. De finner jo fortsatt nye greier med kontrollene som jeg ikke skjønner bæra av.

Super Smash Bros. Melee regnes som GameCube-konsollens bestselgende spill, med over 7 millioner solgte spill. Seriens første spill kom forøvrig i 1999, for Nintendo 64. Det til nå siste spillet dukket opp på Wii U og 3DS i 2014.

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.