I simulator-eventyret Near Earth Orbit må du overleve i bane rundt jorden.
Dwarf Cavern er et norsk indie-studio basert i Vikersund, og de har ikke bare ett, men to spennende romspill på trappene. Det første heter The Stargazer Experience, og er en slags kombinasjon av multimediaopplevelse og spill der du får reise til stjernene vi kan se på himmelen vår, og oppleve hvordan universet tar seg ut fra helt andre ståsteder enn vårt eget. Det ser virkelig fascinerende ut, så ta en titt på det offisielle nettstedet.
Kan du overleve i verdensrommet?
Det andre prosjektet deres er et mer «tradisjonelt» spill, som akkurat har fått 500 000 kroner i støtte fra Norsk filminstitutt. Det heter Near Earth Orbit, og beskrives som et førstepersons romsimuatorspill, der du styrer en av astronautene på den internasjonale romstasjonen ISS. Her utfører du blant annet farlige oppgaver på utsiden av stasjonen.
Når en ulykke finner sted, blir målet ditt imidlertid noe helt annet enn eksperimenter og vedlikehold. Plutselig er det usikkert om du i det hele tatt kan komme deg levende ned på Jorden igjen, og for å overleve må du «utvikle og spisse fysiske og emosjonelle ferdigheter» samtidig som du lærer deg å navigere i vektløs tilstand. Underveis får du ta ulike valg, som påvirker veien gjennom spillet og hvilken slutt du får.
Spillet lages med «virtual reality» i tankene, men skal også tilby en god opplevelse på vanlige skjermer. Et viktig aspekt av spillet skal være å gi spilleren følelsen av å befinne seg inne i en romdrakt.
To år med utvikling bak konseptet
Studiosjef Vojislav Dimitrijevic sier til Spillhistorie.no at konseptet har vært under arbeid i to år nå, og at det nå endelig har nådd et nivå han er fornøyd med. Med støtte fra NFI og Viken Filmsenter kan han nå begynne å gjøre det til virkelighet.
– Jeg håper å skape en unik emosjonell og fysisk opplevelse, som vil få spillerne til å stadig komme tilbake til verdenen for å utforske andre måter å fullføre spillet på. Samtidig får de utforske seg selv, gjennom den emosjonelle utviklingen i spillet, forteller han.
Et av målene for spillet er å være med å skape interesse rundt utforsking av verdensrommet, og motivasjonen bak prosjektet er nok noe mange av oss kan kjenne seg igjen i:
– Jeg ønsket alltid å bli en astronaut – å reise ut i rommet og se solsytemet med mine egne øyne. Men siden det ikke kommer til å skje, skjønte jeg at jeg hadde en sjanse til å realisere drømmene mine gjennom spillmediet. The Stargazer Experience åpnet døra, og VR-teknologien som kommer for fullt nå, gjorde drømmen til en realitet.
Bildene fra Near Earth Orbit er fra en prototype, og reflekterer derfor ikke den endelige kvaliteten.