inXile viser kamp i Bard’s Tale IV

Den folkefinansierte grottekravleren begynner å ta form.

Mens mange rollespilltilhengere venter på at inXile skal lansere den ferdige versjonen av Torment: Tides of Numenera senere denne måneden, har utvikleren også bestemt seg for å minne oss på at de fortsatt jobber med The Bard’s Tale IV. Her er en fersk video, der de blant annet viser kampsystemet:

Bard’s Tale IV skal bli et tradisjonelt grottekravlingsspill i stil med forgjengerne fra tidlig på åttitallet, men som du ser av videoen skal det være mulig å bevege seg fritt, selv om miljøene er bygd opp av ruter. Kamp blir altså turbasert, med fiender som angriper i grupper.

I tillegg loves vi muligheten til å undersøke og eksperimentere med både miljøene og ting vi plukker opp i detalj – et eksempel kan være et tilsynelatende normalt sverd som viser seg å ha en skjult knapp i skaftet, som aktiverer magiske flammer. Kun ved å studere skaftet nøye kan du finne denne knappen.

Midlertidig grensesnitt

Jeg må innrømme at jeg ikke ble imponert av alt vi fikk se her – grafikken er flott, men grensesnittet virker rett og slett litt rart, og jeg liker egentlig ikke hvordan spillfigurene vises på skjermen (eller de litt teite dialogene, for den saks skyld). Dessuten virker det som det vi får se i videoen er litt i overkant skriptet.

I Kickstarter-oppdateringen som akkompagnerer videoen sier inXile-sjef Brian Fargo at det fortsatt gjenstår en del arbeid med grensesnittet, og at figurene i det ferdige spillet sannsynligvis ikke vil «hoppe rundt» når de snakker. Så det er jo godt å høre.

Forresten, denne videoen minnet meg på at inXile lovet å relansere den originale Bard’s Tale-trilogien for en stund siden. Hvor har det blitt av den, inXile?

3 kommentarer om “inXile viser kamp i Bard’s Tale IV”

  1. Blir nesten instakjøp av saker fremover om jeg ser en gameplay-video der folka bruker mus og tastatur. Er jo alltid kontrollere nå! (Ref denne og Torment…)

    Svar
    • Ja, virker veldig rart at de har gått for den løsningen her. Det viser jo ikke akkurat spillet fra sin beste side når man klumser rundt med håndkontroller.

      Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.