Utvikleren av en av fjorårets største suksesser gir oss et innblikk i utviklingen.
Stardew Valley ble en umiddelbar suksess da det opprinnelig ble lansert i fjor, og ifølge rapporter på nettet tjente det vesle spillet mer penger på Steam enn fjorårets Call of Duty gjorde. Men suksessen var neppe basert på flaks – Stardew Valley fremstår som et svært gjennomtenkt og solid spill, åpenbart laget av en utvikler som har investert mye tid og krefter i det.
Gratulerer med dagen, Sprout Valley!
Nå feirer spillet ett år, og i den forbindelse har spillskaper ConcernedApe lagt ut en bloggpost der han viser litt av utviklingen. Allerede i 2012 hadde han en spillbar versjon, men da het spillet Sprout Valley (ærlig talt: Stardew Valley er bedre). Bildene er umiddelbart gjenkjennelige, samtidig som de både i kvalitet og stil er langt unna det vi fikk i den ferdige utgaven.
Selv mener utvikleren at spillet så grusomt ut i 2012, men allerede da var det mange som hadde fått øynene opp for spillet, noe som motiverte til videre utvikling.
ConcernedApe forteller at Stardew Valleys «skjelett» allerede var på plass i 2012, og de fire årene som gikk før lansering i stor grad ble brukt på finpuss. Spillets grafikk gikk gjennom flere store forandringer, og musikken ble også laget på nytt fra bunnen av. I tillegg ble det utvidet kraftig, med masse nye gjenstander.
Et interessant element er at gruven i spillet opprinnelig skulle være dataskapt, og ha store innsjøer man kunne krysse ved hjelp av flåte. Dette fungerte imidlertid ikke slik ConcernedApe hadde håpet, så han endret systemet. I dagens versjon er layouten til alle gruvenivåene fastsatt, mens innholdet er dataskapt.
Om du lar deg friste til å prøve Stardew Valley (noe jeg absolutt anbefaler), kan du jo lese min store Stardew Valley-guide. Les også Kristians inntrykk fra i fjor.