Nikolai fortsetter med å gjenreise Sveriges ære i Kaiserreich-modden for Hearts of Iron IV.
Før jul skrev jeg om den fabelaktige Kaiserreich-modden til Hearts of Iron IV, Paradox Development Studios storstrategispill om Andre Verdenskrig. Modden er nå kommet i sin tredje alpha-utgave; versjon 0.3.4, som ironisk nok heter «Eternal Peace». I denne spilldagbokserien spiller jeg som Sverige, ledet i starten av de konservative. Hvert kapittel vil følge kampanjen i ett år, så vil vi se hvor langt vi kommer før jeg enten taper eller andre grunner stopper det hele. Siden modden er i en tidlig utviklingsfase, kan det godt hende noe gjør videre spilling på lagringsfilen umulig. Første kapittel i dagboken finner du her, og vi er nå kommet til andre kapittel, hvor vi er landet i det Herrens år 1937.
Vi forlot 1936 med å skifte fokus fra industrialisering av landet til en politisk restrukturering, og i januar starter dette så smått med at kongen utnevner Axel Rappe som sjef for hæren. Rappe gir en god bonus til angrep, og vi skal som nevnt i forrige kapittel snart ta over Finland, om alt går etter planen.
![Axel Rappe har kongens gunst.](https://i0.wp.com/spillhistorie.no/wp-content/uploads/2017/03/axelkrappe.jpg?resize=770%2C576&ssl=1)
I februar kommer en urovekkende beskjed fra over Atlanteren: USA rives opp i sømmene. Syndikalistene starter den andre amerikanske borgerkrigen, og snart følger flere parter med. Etter en uke ser frontlinjene slik ut; veststatene, syndikalistene og fascistene er i krig med det lovlig valgte regimet, og New England har blitt overtatt av Canada.
![Ikke enkelt å være amerikaner i disse dager.](https://i0.wp.com/spillhistorie.no/wp-content/uploads/2017/03/amerikanskeborgerkrigen.jpg?resize=770%2C493&ssl=1)
Hjemme i gamle Sverige har regjeringen bestemt seg for å skifte økonomien over til proteksjonisme og fortsette veien mot et mer autoritært styre under kongen av Guds nåde.
![Økonomien må beskyttes.](https://i0.wp.com/spillhistorie.no/wp-content/uploads/2017/03/proteksjonisme.jpg?resize=770%2C831&ssl=1)
I mars gir kongen og regjeringen Axel Rappe utvidede fullmakter, noe som bedrer artilleribonusen til de nyproduserte enhetene våre kraftig.
![Axel Rappe er da man.](https://i0.wp.com/spillhistorie.no/wp-content/uploads/2017/03/axelrappe2.jpg?resize=770%2C528&ssl=1)
I mai fortsetter den politiske omdannelsen av landet med et fokus på tradisjonell enhet under konge og Gud. Bare godt kan komme av dette.
![For konge og Gud!](https://i0.wp.com/spillhistorie.no/wp-content/uploads/2017/03/tradisjonellenhet.jpg?resize=542%2C452&ssl=1)
I juni bryter en ny borgerkrig ut, denne gangen i Spania. Kongen står imot syndikalistene og en tronpredent.
![For konge, annen konge eller ingen konge?](https://i0.wp.com/spillhistorie.no/wp-content/uploads/2017/03/spanskborgerkrig.jpg?resize=611%2C424&ssl=1)
I juli gjenopprettes offisielt tsardømmet i Russland, under Dmitri III Romanov. Hva vil dette ha å si for nabolandene? En måned senere utvider vi vår våpenindustri med å engasjere Carl Gustafs Stads Gevärfaktori, som gi gode bonuser til teknologi og kvalitet på infanteriet vårt.
![Deilige bonuser for en makthungrig konge.](https://i0.wp.com/spillhistorie.no/wp-content/uploads/2017/03/våpenindustri.jpg?resize=551%2C401&ssl=1)
Syndikalistene fosser frem overalt for tiden. I tillegg til at de allerede er ved makten på de britiske øyer og i Frankrike og deler av Italia, kjemper de om makten i Spania og USA. Dette skaper frykt i befolkningen, og det kan vi bruke til å få flere menn inn i den svenske hæren!
![Røde menner er skumle.](https://i0.wp.com/spillhistorie.no/wp-content/uploads/2017/03/redscare.jpg?resize=550%2C464&ssl=1)
Året avsluttes med å styrke statens innflytelse ytterligere via nasjonale fokus, mens hæren rustes stadig opp. Tiden for å gjenopprette den svenske dominansen over Finland nærmer seg!
Flott lesning. Frista til å prøve modden sjølv no.
Så gøy! Det kan absolutt anbefales.:)