Det tok over 20 år, men nå er Grimoire ferdig

I alle fall ifølge spillets utvikler, Cleve Blakemore.

Utviklingen av rollespillet Grimoire startet i 1997, og det nådde visstnok betastatus allerede året etter. Men resten av spillutviklingen har ikke gått like raskt, og spillet har i manges øyne endt opp som selve definisjonen av «vapourware».

Blir dette tidenes beste rollespill?
Blir dette tidenes beste spill, eller bare tidenes beste rollespill?

Kontroversielle greier

Spillskaperen Cleve Blakemore har også fått litt av et rykte i årenes løp, og jo mer jeg leste av det han har sagt på nettet, jo mindre lyst fikk jeg til å skrive om spillet hans. Men her er i alle fall et intervju med ham fra 2003, der en skribent fra RPGDot (husker du dem?) besøkte ham i bomberommet han holdt på å konstruere. På det tidspunktet var målet en lansering før jul samme år.

Det er vanskelig å ikke legge merke til at skjermbildene fra den artikkelen er veldig like skjermbildene som nå er på spillets Greenlight-side. Der sier Blakemore at spillet nå er så godt som han overhodet kan lage det, og derfor klart for utgivelse. Vi får se!

Her er i alle fall en trailer, med noen veldig rare animasjoner når spilleren snur seg:

Og her er skrytelista. 600 timer, eh?

  • 600 hours of play possible in a single game
  • Lush Colorful 2D Hand Drawn Artwork
  • Retro style MIDI music and 8 bit sound effects
  • 244+ Maps in the game to explore!
  • Turn-Based strategic combat
  • Multiple Beginnings, Multiple Endings
  • 144 context sensitive magic spells
  • 14 races, 15 professions, 50 skills
  • 64 intelligent NPCs with 8000+ Words in Vocabulary
  • Full Sentence Communication with NPCs
  • 240+ monsters each with special powers and defenses
  • 1000+ items, Carry Containers, Global Party Inventory
  • 30 conditions, from Confusion to Disease & Lycanthropy
  • Automapping, Autowalking, Autohealing
  • Global Map Atlas With Position Marker
  • Quest Journal, Hint Prompting, Help Facility, Mini-Quests
  • Complex LockPicking Interfaces for Doors & Chests
  • Challenging Puzzles and Rich Interactive Dungeons
  • Browsable Character Library for up to 100 characters
  • Up to 12 Commented Postage Stamped Savegames
  • Multi-themed GUI and customizable screen layouts

Relaterte innlegg

3 kommentarer om “Det tok over 20 år, men nå er Grimoire ferdig

  1. Slår du av movement smoothing så skal visst den animasjonen bli borte. Men jeg prøvde vel aldri det når jeg spilte demoen.

  2. Ha ha, husker jeg snublet over og satte meg inn i den mildt sagt spesielle historien om Grimoire og Cleve Blakemore for noen år siden. På den tiden virket den generelle oppfatningen å være at hele spillprosjektet hans var en scam. Greenlight er vel ikke akkurat kjent for sin gode kvalitetskontroll, så enn så lenge forholder jeg meg skeptisk.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.