Thimbleweed Park får mye skryt

Førsteinntrykk: Ron Gilbert og gjengen har ikke glemt gamle kunster!

I går ble pek-og-klikk-eventyret Thimbleweed Park lansert, og jeg brukte selvsagt store deler av kvelden på å spille det. En større artikkel om spillet får vente, men jeg er veldig imponert så langt. Det er kanskje et litt vel nostalgisk spill til tider, og mye av gleden for min del kommer fra alle referansene til klassiske spill og åttitallet generelt.

I et dårligere spill, ville dette vært en NES.
I et dårligere spill, ville dette vært en NES.

Spesielt moro er det at rivaleriet mellom LucasArts og Sierra fortsetter med full styrke – «if this had been a Sierra adventure, I would have been dead by now!»

Med mindre kvaliteten synker drastisk utover, virker det altså som Monkey Island-skaper Ron Gilbert og resten av LucasArts-veteranene i Terrible Toybox (som inkluderer Gary Winnick, David Fox og Mark Ferrari) har skapt nok en klassiker, og jeg gleder meg til å fortsette spillingen.

Gode anmeldelser

Du bør nok ha litt erfaring med sjangeren for å få maksimalt utbytte av spillet.
Du bør nok ha litt erfaring med sjangeren for å få maksimalt utbytte av spillet.

Jeg er ikke den eneste som liker spillet, og det virker som det får skryt over hele fjøla. Min gamle kollega Erik-André Vik Mamen har skrevet anmeldelsen på Gamer.no (8/10), og beskriver det som «et retroeventyrspill med masse nostalgi til gamle dager, men laget med moderne spilldesign og -teknologi».

Adam Smith på Rock, Paper, Shotgun er også en stor fan av spillet, selv om han ikke virker like betatt av den første delen av spillet som jeg (så langt) er. Ingen karakter, men spillet får massevis av skryt.

Metacritic har spillet en samlet score på 85, og den laveste scoren så langt kommer fra Gamespot. De ga det «bare» 7/10. Med tanke på at dette er et todimensjonalt pek-og-klikk-eventyr med verb-liste i bunnen av skjermen og det hele, og dermed ganske kompromissløst i forhold til andre nyere eventyr, er dette i mine øyne ganske imponerende.

Her er lanseringstraileren:

Som en bonus, her er et GDC-foredrag der Gilbert forteller om utviklingen av spillets oldefar, Maniac Mansion:

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.