XCOM-skaperen folkefinansierer sitt nye spill

Julian Gollop vender tilbake til XCOM-konseptet, men blander inn litt Lovecraft og post-apokalypse.

Phoenix Point er et spill vi har gledet oss til en stund her på Spillhistorie.no, og det av flere årsaker. Julian Gollop er en av disse – denne britiske veteranen skapte XCOM-serien med sitt UFO: Enemy Unknown (det var bare den amerikanske versjonen som het XCOM), og han har også klassiske strategi/taktikkspill som Laser Squad og Chaos på rullebladet.

Detaljert siktesystem.
Detaljert siktesystem.

Ikke bare det, men i motsetning til litt for mange utviklere fra samme generasjon, har han bevist at han fortsatt kan sakene sine med Chaos Reborn. Når han vender tilbake til XCOM-konseptet, er det med andre ord grunn til å følge med.

Spennende univers

En annen grunn er at spillet i seg selv virker temmelig interessant. Handlingen foregår i en postapokalyptisk verden der menneskeheten har lever i små, tungt befestede kolonier, i en verden de ikke lenger har kontroll over. I stedet hersker de grufulle resultatene av et virus som skaper vanvittige mutasjoner. Ikke bare det, men de overlevende menneskene har delt seg i radikalt forskjellige grupper, med ulike ideologier og mål.

Globusen er tilbake.
Globusen er tilbake.

I praksis betyr dette at du må ta kontroll over en av flere fraksjoner, og forsøke å ta jordkloden tilbake fra mutantene og andre fraksjoner som motsetter seg dine planer. Mutantene er imidlertid ikke så enkle å forutse, fordi de endrer seg svært raskt. De ulike typene mutanter genereres av datamaskinen, delvis basert på det du foretar deg. Bruker én type våpen mye, kan du regne med å møte mutanter som er spesielt motstandsdyktige mot akkurat dette våpenet.

Ellers følger spillet samme modell som i XCOM, der du har storstrategi på verdenskartet og taktisk kamp med detaljkontroll over de individuelle soldatene dine når disse sendes på oppdrag. I de taktiske sekvensene vil vi blant annet måtte forholde oss til fullstendig ødeleggbare miljøer og muligheten for å treffe på spesielle «bosser».

Folkefinansiering på Fig

Taktisk kamp.
Taktisk kamp.

Nå har Gollop og resten av gjengen i Snapshot Games startet en folkefinansieringskampanje for Phoenix Point på Fig. Her kan du velge å støtte spillets utvikling om du ønsker det, og selv om du ikke er så interessert i akkurat den finansielle biten, kan du i alle fall finne en god del informasjon om spillet der.

Utviklerne sier at målet er å få spillet ferdig før utgangen av 2018, og at det er derfor de trenger finansiell støtte fra folket (samt ekte investorer – et av de unike aspektene av Fig er at det tillater investeringer i tillegg til ordinære backere).

Gollop har god erfaring med folkefinansiering allerede, og det var takket være Kickstarter at han fikk mulighet til å lage sitt forrige spill, Chaos Reborn.

2 kommentarer om “XCOM-skaperen folkefinansierer sitt nye spill”

  1. Hoppet på den i går, men synes den kunne vært litt mindre nuXCOM-aktig. F.eks. ha time units fremfor 2AP (selv om de 2AP i PP skal bli noe forskjellig fra dem i nuXCOM) og ikke starte med bare 4 folk.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.