Hva med å feire jubileet med en runde Wolfenstein 3D i nettleseren din?
I serien «føler du deg gammel nå?» har vi i dag kommet til det klassiske førstepersons skytespillet Wolfenstein 3D, som ble lansert for nøyaktig 25 år siden i dag. Spillet fikk sin MS-DOS-debut den 5. mai 1992, og ble ganske raskt en farsott i PC-verdenen.
3D-magi fra John Carmack
Wolfenstein 3D kom etter at den nå legendariske programmereren John Carmack i lang tid hadde eksperimentert med å lage rask, teksturert 3D-grafikk for spill. Eksperimenteringen hadde allerede ledet til skytespillene Hovertank 3D og Catacomb 3-D, men ingen av disse klarte å fange folks oppmerksomhet i særlig stor grad.
Da id Software valgte å satse på Wolfenstein 3D, var det opprinnelig ment som en slags 3D-nyversjon av et snike/skytespill fra åttitallet, nemlig Muse Softwares Castle Wolfenstein. Men det endelige produktet, som ble designet av Tom Hall og fikk grafikk laget av Adrian Carmack, ble langt raskere og mer actionfylt enn sin klassiske inspirasjonskilde.
Kombinasjonen av rask 3D-grafikk og blodig nazislakt viste seg uansett svært populær, og selv om Wolfenstein 3D ikke fikk den samme innflytelsen på markedet som sin «oppfølger» Doom, markerte det på mange måten starten på en av dagens aller mest populære spillsjangere.
Spill det i dag
Selv om Wolfenstein 3D er veldig enkelt sammenlignet med spillene som kom etter (og samtidige 3D-spill som Ultima Underworld), gjør den høye hastigheten og de veldesignede nivåene at det fortsatt er ganske artig å spille. Det er fortsatt til salgs på både Steam og GOG, og om du bare vil ha et raskt gjensyn med spillet, kan du spille det på nettet.
Versjonen jeg lenket til over driftes av Bethesda, og ble lagt ut i forbindelse med seriens 20-årsjubileum for fem år siden. Wolfenstein 3D er også mulig å spille på Archive.org, og jeg har like godt lagt det inn her. Du styrer med piltastene, åpner dører med space og skyter med ctrl. Ellers er det ganske selvforklarende (du kan forandre størrelsen på skjermbildet i «change view»):
Merk at du kan spille i fullskjerm om du stikker innom Archive.org.
Det er fortsatt liv i Wolfenstein 3D. I fjor kom for eksempel en modifikasjon som tillater to spillere på samme maskin, ved hjelp av delt skjerm. En versjon for GameBoy Color er også på vei.
Mine minner
For min egen del, var Wolfenstein 3D det første skikkelige førstepersons skytespillet jeg prøvde. Jeg hadde selvsagt vært innom noen av sjangerens forfedre, slik som Driller på Commodore 64, men dette var «the real deal» som tyskerne sier.
Jeg hadde ikke PC selv på denne tiden, men det var installert på en PC i et grupperom på ungdomsskolen (jeg tror faktisk PC-en var eid av en elev som fikk spesialundervisning, som en del av hans opplegg – jeg kan ikke huske at skolen hadde en eneste PC ment for vanlige elever, og hvis den hadde det var det i alle fall aldri et tilbud jeg fikk mulighet til å utnytte meg av).
Dessverre må jeg innrømme at selv om jeg syntes spillet var moro – jeg fikk vel egentlig bare et friminutt eller to med det – skjønte jeg aldri hvor viktig det kom til å bli. Jeg var imponert over den raske 3D-grafikken, men lite imponert over hvor piksellert den var, og det var nok de mer «sjokkerende» elementene av spillet som fascinerte meg mest.
Da jeg selv fikk PC noen år senere, var selvsagt Wolfenstein 3D rimelig utdatert. Det hindret meg ikke i å kose meg med den gamle klassikeren, selv om jeg aldri ble såpass hektet at jeg fullførte det.
Bildene i artikkelen er fra Mobygames.
Et av få skytespill jeg har likt og brukt veldig mye tid på. Imponerende at et 3D-spill har holdt seg så godt både med tanke på grafikk og spillbarhet. Det er naturlig nok 2D-spillene som pleier å holde seg lengst.