Hvis spillet blir «cracket», noe de tror det blir innen kort tid.
Det Ico-aktige actioneventyret Rime er ute nå, og det har fått en temmelig varm mottakelse fra både spillere og pressen. Men på Steam er ikke alle like begeistret for spillet, ettersom mange klager over dårlig ytelse. Teorien er at dette delvis skyldes kopibeskyttelsen Denuvo, som brukes på spillet.
I et åpent brev fra produsent Cody Bradley hos utgiver Grey Box, sier han at han tviler på at Denuvo er den store synderen, og mistenker at ytelsesproblemene som enkelte opplever har andre årsaker. Han understreker at utvikleren jobber med å fikse disse problemene for å sikre at alle får en god opplevelse fra spillet, og trekker frem flere områder som det jobbes med.
Han innrømmer imidlertid samtidig at Denuvo har en effekt på spillets ytelse:
– Det eneste Denuvo gjør for oss er å sjekke for å sikre at Steam eller Origin fortsatt er koblet opp mot spillet. Det har en begrenset effekt på ytelsen, men på dette tidspunktet tror vi ikke at det er dette som skaper problemene som blir rapportert. Vi kan ta feil. Vi følger med på situasjonen.
Skal bare være beskyttet i noen uker
Interessant nok forteller han videre at utgiveren aldri planla at kopibeskyttelsessystemet skulle bli værende på spillet. Planen er å fjerne det etter en stund, når piratene til slutt har klart å «cracke» spillet. Han tror beskyttelsen fra Denuvo kommer til å gi dem maksimalt to-tre uker, før spillet havner i piratenes hender og den ikke lenger har noen hensikt.
Grunnen til at spillet bruker Denuvo er åpenbar:
– Fakta er at vi har sett på pirat-tallene fra spill som er i samme gate som Rime, og de skremte oss. Når alt kommer til alt, er vår plikt som utgiver å beskytte vårt utviklerteams intellektuelle eiendom så godt vi kan. Akkurat nå, er Denuvo vår eneste, effektive mulighet.
Her på Spillhistorie foretrekker vi (av flere årsaker) spill med minimal kopibeskyttelse, men det er samtidig forståelig at aktørene i industrien ønsker å beskytte seg mot piratvirksomhet. Det er de første ukene som er desidert viktigst i et spills kommersielle levetid, og det gir mening at man gjør litt ekstra for å beskytte det i disse ukene.
Vi skal selvsagt heller ikke se bort i fra at man i enkelte miljøer har interesse av å svartmale situasjonen rundt de mest effektive kopibeskyttelsene, for å hindre utgivere i å bruke dem. Vi skal huske på at alternativet til systemer som Denuvo for mange utgivere vil være å bruke «always online»-systemer, og det er i mine øyne en betydelig dårligere løsning for kundene.
Uansett er det positivt å se at Grey Box ikke ønsker å tviholde på systemet, men fjerne det når det faktisk har utspilt sin hensikt.