Sonic 3D Blast-utvikleren lurte Sega

Fikk Segas notorisk strenge testere til å tro at spillkrasj var hemmelige bonuser – men dette fikk uforutsette konsekvenser.

Jon Burton grunnla i 1989 den britiske spillutvikleren Traveller’s Tales, som i dag er mest kjent for sine mange Lego-spill. Nå har han startet YouTube-kanal. Der røper han hemmeligheter fra bak scenene i studioet og industrien generelt, og det er mye fascinerende stoff der allerede.

Mickey Mania.
Mickey Mania.

Juksemeny er egentlig spillkrasj

I en av videoene forteller han hvorfor spillet Sonic 3D Blast har fått rykte på seg for å ha en hemmelig juksemeny som aktiveres når du slår på spillkassetten mens den står i konsollen, og konsollen er skrudd på. Spillet er egentlig ikke designet for at dette skal skje (noe som ville vært ganske dumt), og det som faktisk finner sted er at spillet krasjer.

Grunnen er at Burton og Traveller’s Tales fant en smart måte å lure Sega på. I likhet med Nintendo, hadde Sega en omfattende kvalitetskontroll spillene måtte gjennom før de kunne lanseres. Prosessen tok vanligvis noen uker, og hvis testerne fant et spillkrasj, sendte de spillet tilbake med en obskur feilrapport og hele greia måtte begynne på nytt.

Sonic 3D Blast.
Sonic 3D Blast.

Da Burton og teamet jobbet med plattformspillet Mickey Mania, la de først inn en rekke forskjellige feilmeldinger for potensielle spillkrasj, i utgangspunktet slik at det skulle være lettere å feilsøke dem. Men så fant de på noe annet; i stedet for en feilmelding, viste spillet en gratulasjonsskjerm som fortalte at spilleren hadde funnet en hemmelighet.

Så ble spillkassetten startet på nytt, og spilleren ble sendt fremover noen nivåer før de fikk fortsette. Det funket – Segas testere lot seg lure, og spillet kom på markedet uten forsinkelser. Burton gjentok det hele med en ny vri i Toy Story, og i Sonic 3D Blast sendte han feilmeldinger til en spesiell juksemeny der man kan velge brett.

Dette fungerte også, men med den utilsiktede bieffekten at når spillet krasjer på grunn av at spillkassetten beveges slik at koblingen mellom spillkassetten og maskinen brytes, dukker samme meny opp. Dette fant selvsagt enkelte brukere ut av, og trodde det var en funksjon utviklerne hadde programmert inn med vilje:

Via Eurogamer. Bildene er fra Mobygames.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.